Hacohen כתב:
עומרי1 כתב:
Hacohen כתב:
תרחיב
שיטת מיסוי אחידה על כלל האוכלוסיה (עם אפשרות לפטור ממס עד לרמת שכר מסוימת) שאמורה להיות שוויונית יותר, להפחית משמעותית את העלמות המס ולעודד אנשים ליזום ולהרוויח יותר (נשמע מצחיק, אבל כמה פעמים שמעתם את המשפט "אין לי מה לעבוד יותר ממה שאני עובד עכשיו, גם ככה מס הכנסה ישתה לי את ההפרש"?).
השיטה נהוגה בעיקר במזרח אירופה, אך גם בחלק מהמדינות במרכז אירופה וארה"ב. לרוב המס האחיד עומד שם על 10-15 אחוז.
פוסט מעניין בנושאאני יועץ מס, אז תרשה לי קצת.
כשאתה אומר "שוויונית", אתה מתכוון לזה אחרת לגמרי מההגדרה המקובלת. בשבילך האפשרות שמיכאל שטראוס ישלם את אותו שיעור מס כמו פועל ייצור במפעל שלו היא "שוויונית" כי שטראוס בן אדם וגם הפועל בן אדם אז דין שווה לשניהם. כמובן שבפועל מדובר במס רגרסיבי, כלומר 20% מס לפועל זה מאד משמעותי ומכביד ברמת הקיום הבסיסי, אבל בשביל שטראוס זו מתנה משמיים כי גם ב80% מס הוא יכול לחיות בכמה רמות טובות מעל הפועל. מס רגרסיבי מגדיל בהכרח את אי השוויון במשק, זה בסיסי. שוויון כלכלי נמדד במדד ג'יני, מס שטוח יגדיל משמעותית את אי השוויון.
לעניין "העלמות המס", זה טיעון דפוק מ2 טעמים:
1. זה כמו שתתיר מסחר בסמים קשים כדי שיפסיק סחר לא חוקי
2. רשויות המיסים בכל העולם משתפות פעולה באופן הדוק יותר ויותר להעברת מידע, והאפשרויות של תושב ישראל במצב החוקי הנוכחי והמתפתח להעלים מס הולכות ונסגרות.
מס תמיד יהיה פחות מ100%, ואף אחד לא יעצור יוזמה כלכלית רווחית בגלל מס. לכל היותר גופים גדולים ידרשו הטבות מס כמקובל בכל העולם, אבל אני מאד לא חושש ממצב שבו הכלכלה תואט בגלל מס.
סלח לי שההגדרה המקובלת לא מעניינת אותי, אני מפרש שוויון בדרך אחרת.
בשיטת המס השטוח, אותו פועל שאתה מדבר עליו או שלא ישלם מיסים או שישלם סכום נמוך (כאמור, ברוב המדינות המס עומד על 10-15 אחוז כשבישראל אם אתה עובר עובר את ה-9 אלף, המס שלך קופץ כבר ל-20%). אבל השורה התחתונה בהודעה שלך היא לא כמה הפועל מרוויח, אלא מה הפער בינו לבין העשיר. כחלון אמר לפני כמה ימים "אני לא יודע איך העניים יהיו יותר עשירים, אני יודע איך העשירים יהיו קצת יותר עניים" וזו בעצם הבעיה הכי גדולה - שלאף אחד לא אכפת איך לחלשים יהיה יותר כסף, העיקר שלחזקים יהיה קצת פחות, כאילו שזה מה שישנה פה סדרי עולם.
לעניין העלמת המס - כמובן שזה לא אותו דבר. מה שחשוב להבין בעניין ההפחתה המשמעותית בהעלמות המס, זה העובדה שההכנסה מגביית המיסים תרד הרבה פחות מכפי שהיא אמורה לרדת על הנייר, כשעל פי ההערכות אנחנו מדברים על העלמות מס בסדר גודל של עשרות מיליארדי ש"ח בשנה.
shmueliki כתב:
קראתי בעיון את הפוסט שצירפת
קודם כל עדיין כמדומני תישאר אותו בעיית תמריצים שתיארת, שכן המס הקבוע צפוי להיות הרי רק החל מרמת הכנסות מסוימת (מעניין מהי אגב), ואז להרוויח מעל לאותה מדרגה זה כבר שכר ממוסה (בשיעור לא נמוך מן הסתם), ולכאורה מדוע להתאמץ לשם כך וכו'...
שנית, אני מניח שמאוד חשוב מהי נקודת המוצא ממנה הולכים לאותו המהלך, ובאינטואיציה שלי מדינת ישראל על מאפייניה השונים (אי שיוויון גדול, שיעורי עוני לא מבוטלים, ציבורים שלמים שיוצאים פחות בכל מקרה לשוק העבודה) - לא בנויה לרפורמות מהפכניות מסוג זה, שאף עלולות להיות אסוניות למדי לעניות דעתי (בפרט במציאות הישראלית - שלך תדע אם עוד שנתיים לא יהפכו מחדש את כל מדיניות המיסוי שוב עקב קואליציה שונה לחלוטין...).
השיטה לא מושלמת, אבל היא כן מצמצמת משמעותית את מספר המקרים בהם יש בעיית תמריצים.
מסכים לגבי החלק השני ואפילו אוסיף ואומר שאם ביום הראשון שגלעד אלפר יהיה באוצר (אם וכאשר) הוא יכניס את המס השטוח - המדינה תקרוס.
זה תהליך הדרגתי שמצריך גם עבודה במישורים אחרים (למשל צמצום הוצאות הממשלה).