ראי על הקיר גישת הפאסיב אגרסיב אגרסיב שלך מוכרת וכבר משעממת. יאללה בוא נשלב ידיים וירטואליות ונתקדם יחדיו ונהיה רק פאסיב יחדיו. מה אתה אומר ? בכל מקרה, ת'רדים של רשימות מכולת, במיוחד של אנשים שמה לעשות שרובם לא חולקים איתי את אותו טעם אישי בסרטים - לא עושים לי חשק מיידי לפצוח בסופרמרקט של שמות משלי. מדובר ברשימות על גבי רשימות ללא דיון של ממש. ההערה של נורטון לגבי עליונותה של הטלויזיה היא דווקא כן מעניינת, כהיא מייצגת איזו תפיסה רווחת שאני ממש לא מסכים איתה. על כן הגבתי אליה. וכן, אותי מאוד מעניין ששורה ארוכה של אנשים אינטילגנטים מציינים רק סרטים אמריקאיים [עם צליחה פה ולשם לאנגליה].
לגבי מיפונה וקיטאנו. מיפונה פשוט כריזמטי בטירוף לא מחזיק ממנו אבל באמת כאחד השחקנים הטובים. קיטאנו עציץ. הוא גדול לא בגלל יכולות המשחק שלו. אבל כדאי לשים לב דווקא לשחקניות של הקולנוע היפני של שנות החמישים. אם זאת סטסוקו הארה, הג'י די סלינג'ר של עולם הקולנוע היפני ואם זאת הידקו טקמינה ששיחקה בשורת סרטים של מיקיו נרוסה. ההופעה שלה כאן למשל :
http://www.imdb.com/title/tt0054144/?ref_=nm_knf_t4מרהיבה ממש. היה כיף לראות גם את הראיון עם אחד השחקנים בסרט שסיפר על העבודה המשותפת עימה ואיך היא לימדה אותו "לשחק קטן" קטן, טבעי וחף ממניירות. וזאת הגדולה של הקולנוע של נארוסה. בעניין הזה הוא דומה לקאסאבטס. מסכים מאוד עם ההכללה של פיטר פאלק. קאסאבטס הוא במאי סופר רגיש שמבליט עבודה של שחקנים [ממליץ לראות את "בעלים"] לא רק פאלק ורולנדס גם בן גאזרה נתן מספר הופעות מחשמלות בסרטים שלו.
לגבי קולנוע קוריאני. לדעתי זה ממש לא נכון. זה יהיה סתם חבל לצמצם את העושר של הקולנוע הזה רק לז'אנר סרטי הנקמה/פעולה שלצערי הובילו ועוד הולכים להוביל לשורה ארוכה של סרטי רימייק הוליוודים גרועים. יש למשל את ג'און דון יון שהייתה לשחקנית הקוריאנית הראשונה שזכתה בפרס הראשי למשחק בפסטיבל קאן על secret sunshine של לי צ'אנג דונג. הבמאי הזה הוא אחד הבמאים המעוטרים בקולנוע העולמי היום, ושופט בכל פסטיבל שני שנערך בעולם בערך. כל אחד מהסרטים שלו מציג תצוגת משחק מופתית [בעיקר oasis לטעמי]. בונג ג'ון הו, אחד הבמאים הגדולים בעולם היום, הוציא הרבה תצוגות משחק ענקיות בסרטיו. מדובר בעיקר בקים הי ג'ה ב-mother ובסונג קאנג הו ב"זיכרונות מרצח". סונג קאנג הו הוא הצחי גראד/איבגי הקוריאני ודוגמית למשחק שלו אפשר למצוא באחת מסצנות זירות הפשע המקוריות שיש :
https://www.youtube.com/watch?v=kvopTGDc80Aועוד דוגמא למשחק טוב, כמו גם תצוגת עילאית של בימוי ועריכת קולנוע ניתן למצוא בסצנה הבאה. מתוך גברת נקמה. ביזארי, מצחיק, מרגש הכל נמצא בסצנה אחת. שהרשע והאיש שמפנים אליו אקדח [צ'וי מון סיק] מתרגם את דבריה של גברת נקמה לילדה שלה. רק בעולם המופלא של פארק צ'ן ווק, סצנה מופרעת כזאת יכולה להתרחש תוך כדי שהיא גם מסוגלת לרגש באחוזים גבוהים.
https://www.youtube.com/watch?v=62G0TTZb-hgאגב חוץ מאדל יש את גם אגלקי פפוליה ואריאנה לאבד [שהפציעה אפילו בסרט ישראלי לאחרונה]. יחד הן משלימות שלישייה של שחקניות צעירות יווניות מבטיחות עם בחירות מאוד אוונגרדיות בסוג התפקידים שהן עושות.
וחזרה לטלווזיה vs קולנוע. יש היום עשרות במאים צעירים מוכשרים מכל רחבי העולם שעושים סרטים מעניינים ומדהימים. אבל מה לעשות.. רובם לא באים מצפון אמריקה [לא רק הוליווד, גם הקולנוע היפני והצרפתי יחסית בקרשים]. אני באמת חושב ומסכים שעם רוב הסרטים שאנחנו צורכים הם הוליוודים ההערה הזאת נכונה. אבל חשוב להדגיש שהאבחנה הזאת [אולי] נכונה רק בפריזמה האמריקאית. מה שצירפתי הוא על קצה המזלג. בראייה עולמית, להגיד קטגורית שהטלויזיה יותר מעניין/חשוב מקולנוע ? נראה לי כמו קביעה מופרזת.