סל ניוז
http://salnews.com/forum/

הרב לביא מתיר עגונה
http://salnews.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=13951
עמוד 1 מתוך 1

מחבר:  צוד [ ו' מאי 30, 2014 6:17 pm ]
נושא ההודעה:  הרב לביא מתיר עגונה

אני מהנייד ואין לי זמן לגגל עכשיו לינק, אבל עולם הזמינות הדתי - חרדי כמרקחה מפס''ד תקדימי שכבר הושווה בכל מקום אפשרי לפסק הדין של הרב גורן בסוגיית האח והאחות.
אשמח לשמוע את דעתכם בעניין (ובמיוחד אתה, גינות).

מחבר:  גינות מיכאל [ ש' מאי 31, 2014 9:38 pm ]
נושא ההודעה:  Re: הרב לביא מתיר עגונה

בלי לבדוק לעומק, בסיס ההיתר של "זכין לאדם" נשמע הגיוני וסביר, מה שמעורר חשד הוא שההיתר הזה קצת משול לתרופה למחלת הסרטן, בעיית עגונה במקרה של בעל שאיבד את צלילות דעתו היא בעיה שמחפשים לה מזור כל כך הרבה זמן, אם יהיה סיפק בידי אבדוק לעומק, אבל מסופקני אם יש טעם לנהל דיון בענין דווקא כאן.

מחבר:  גינות מיכאל [ א' יוני 01, 2014 4:26 am ]
נושא ההודעה:  Re: הרב לביא מתיר עגונה

טוב, יש כאן מישהו שהענין מסקרן אותו (ברזולוציה של "זכין לאדם" ו"זכיה לשוטה") ?

למדתי את הענין, כולל בירור אישי עם המעורבים בדבר, ויש כאן אכן תקדים מענין מאוד ובעל השלכות פוטנציאליות על סיטואציות מעין אלו, אבל לעניות דעתי הוא פשוט גבולי מדי בשביל להפוך לפסיקה קבועה.

מחבר:  נורטון [ א' יוני 01, 2014 4:50 am ]
נושא ההודעה:  Re: הרב לביא מתיר עגונה

גיסי, רב יישוב אמר שמשנה מפורשת ששוטה (אני מניח שנשטתה לאחר נישואיו) לא יכול לגרש את אשתו. לא כך?

מחבר:  -adi- [ א' יוני 01, 2014 9:11 am ]
נושא ההודעה:  Re: הרב לביא מתיר עגונה

נורטון כתב:
גיסי, רב יישוב אמר שמשנה מפורשת ששוטה (אני מניח שנשטתה לאחר נישואיו) לא יכול לגרש את אשתו. לא כך?

וכך נכתב בפסה"ד:
ציטוט:
הערה ראשונה, טענו כי מאחר ובמשנה במסכת יבמות פרק חרש (דף קיב:) נקבע "נתחרש הוא או נשתטה אינו מוציאה עולמית", ולא מצאו לדון היתר זיכוי גט, אין מקום לזיכוי בנידון דנן.

אך אין יסוד להנחה שבכל שוטה בעלמא זוהי זכות עבורו להתגרש וניתן להסדיר גט עבורו באמצעות זיכוי הגט. אדרבה להיפך, בכל שוטה מכל סוג, טובתו היא שאשתו לא תיטוש אותו במצבו זה שהוא זקוק לטיפול ותמיכה, ויש לו תועלת בטיפולה ותמיכתה. ואינו דומה לנידון דנן שהבעל מאושפז בקביעות בבית חולים שבו הוא מקבל את כל צרכיו וגם מצוי במצב שלא חלי ולא מרגיש אם אשתו נשואה לו או לא, וכל קיומה אינו משמעותי עבורו, ולפי המבואר, גם אשתו כבר אינה ודאי אשת איש.

ואינו רחוק לפרש המשנה בסתם שוטה ולא במקרה חריג כאמור, שבעבר הרחוק כלל לא היה מצוי. ועיין ירושלמי פ"ז דגיטין "אם היה פקח ונתחרש כותב ואחרים מקיימין כתב ידו... והא מתני פליגא נתחרש הוא או נשתטה אינו מוציא עולמית, ויכתוב ויקיימו אחרים כתב ידו. קיימניה בשאינו יודע לכתוב". וע"ע בבית מאיר אה"ע סי' קכא ס"ו וחת"ס אה"ע ח"ב סי' קנ שעל יסוד דברי המשנה הנזכרת דחו שיטת הנודע ביהודה (שהביא הפת"ש אה"ע סי' קכא סק"ה) שגדול עומד על גביו יועיל לאפשר לשוטה לגרש אשתו, אך היינו מפני שלפי דרכו של הנודע ביהודה, בסתמא כל שוטה יוכל לגרש בדרך זו של גדול עומד על גביו, ודבר זה נסתר מדברי המשנה, אך אינו דומה למקרה חריג כנידון דנן ובנסיבות שזוהי זכות עבורו להתגרש. על כן האחיעזר בתשובתו הנזכרת לא חשש לדון דין זכיה בגירושין עבור בעל שוטה, וכן עולה מדברי החזו"א אה"ע סי' מט וסי' פו הנזכרים לעיל.

ולענ"ד יש גם משהו מרשים בפסקת הסיום:
ציטוט:
עפ"י האמור ובצירוף כל האמור לעיל, ביום תענית אסתר תשע"ד, שהוא יום צום הראוי למתן גט מסוג זה, מתוך תפילה לסייעתא דשמיא שלא תצא תקלה תחת ידינו, האשה זומנה לבית הדין ובאמצעות בית הדין זיכינו עבור הבעל את הגט בכתיבה חתימה ומסירה לאשה.

ניתן ביום כ' באייר התשע"ד (20/05/2014).

מחבר:  צוד [ א' יוני 01, 2014 12:59 pm ]
נושא ההודעה:  Re: הרב לביא מתיר עגונה

כמה דברים:
א. דעתך על הפס''ד מעניינת אותי בין בפורום זה בין בפלטפורמות אחרות.
ב. הסיפור חורג בהרבה מגבולות השאלה ההלכתית, ולכן חושבתני שהוא יכול לעניין את שאר חברי הפורום.
הרב אורי לביא מתנגד להסכם קדם נישואין, למשל. דבר שמעלה את חמתם של אי אילו ארגוני נשים, ומצד שני - אין אף עגונה או מסורבת גט שבית דינו לא מצא לה פתרון.
ג. העיתוי של פרסום הנימוקים הוא אמיץ. השבוע יושבת ועדה למינוי דיינים ודנה האם למנות את הרב לביא לבית הדין הגדול.
הוא יכל לחכות עם הפרסום שבוע.

מחבר:  אבימאל [ א' יוני 01, 2014 1:33 pm ]
נושא ההודעה:  Re: הרב לביא מתיר עגונה

בא נגיד את זה כך, הסיכוי היחידי של הפס"ד הזה היה לקבל הכשר של הרב עובדיה, משהוא איננו, נצטרך לחכות עוד 500 שנה שמישהו מליגה שלו יופיע.

מחבר:  מכבי רעננה זל [ א' יוני 01, 2014 1:34 pm ]
נושא ההודעה:  Re: הרב לביא מתיר עגונה

אני מודה שלא לגמרי עקבתי ואני לא בקיא בפרטים אבל זה ללא ספק קשור-
http://www.haaretz.co.il/news/education ... -1.2336708

מחבר:  נורטון [ א' יוני 01, 2014 1:42 pm ]
נושא ההודעה:  Re: הרב לביא מתיר עגונה

אבימאל כתב:
בא נגיד את זה כך, הסיכוי היחידי של הפס"ד הזה היה לקבל הכשר של הרב עובדיה, משהוא איננו, נצטרך לחכות עוד 500 שנה שמישהו מליגה שלו יופיע.



דא עקא, יש ירידת הדורות דווקא

מחבר:  גינות מיכאל [ א' יוני 01, 2014 2:04 pm ]
נושא ההודעה:  Re: הרב לביא מתיר עגונה

צוד כתב:
ומצד שני - אין אף עגונה או מסורבת גט שבית דינו לא מצא לה פתרון.


אם זה היה נכון הוא היה שרלטן, אבל כמובן, זה דבר שלא ייתכן, אלא אם ב"פיתרון" אתה מתכוין גם לאמירת פרק תהילים למציאת הבעל או הסכמה לגט.

____________
איני רואה כאן עיתוי בעייתי מבחינתו בהקשר הקידום, בניגוד לפסה"ד בנושא האח והאחות אין כאן טיעון או חשש מהתאמת ההלכה לצרכים פופוליסטים וקריצה לקהל הרחב בסגנון (הכה מאוס של) "בית הלל", גם החולקים על פסה"ד אינם יכולים להתעלם מעניניותו, ואת העובדה שהוא נוגע בטוב טעם בכל הבעיות והפיתרונות האפשריים.

בנוסף -בניגוד לרב גורן- הרקורד של הרב לביא הוא עשיר ומגוון עשרת מונים, ואינו מסתכם בעיקר בפסק דין אחד והרבה תקיעות בשופר.

העיקרון של לתת גט על סמך טענת זכין לאדם שלא בפניו המבוסס על כך שאנו מניחים שאילו יכולנו לשמוע את רצונו והמיית ליבו של הבעל הוא היה מסכים לתת את הגט ועל כן אנו מזכים לו ומקיימים את "רצונו", אינו חדש כלל, אלא שנקודת המוצא מאז ומעולם היתה שכל נתינת גט היא הפסד ונזק לבעל,
הנקודה העיקרית והמכרעת של פסק הדין היא שהמציאות הרפואית בעידן הנוכחי בניגוד לעבר יכולה להצביע ולוודא שפלוני הוא בעל סיכויים קלושים עד בלתי קיימים לצאת ממצבו הרפואי, ובכך לכאורה יש וודאות שאין לו שום הפסד או נזק בהיפרדותו מאשתו בניגוד לעבר בו היה חשש שמא למחרת יקום ממיטת חליו ויוותר ללא בת זוגו, על כן סביר להניח שמדובר ב"זכות עבורו כדי לא לעגן את אשתו.

זו נקודה בעייתית ו"חלשה" קצת מכדי לבסס עליה תקדים כה חשוב בנושא חמור כל כך, אבל כללי ההיתר בעניני עגונה שונים מבכל התורה, וקלים יותר.

מחבר:  גינות מיכאל [ א' יוני 01, 2014 2:20 pm ]
נושא ההודעה:  Re: הרב לביא מתיר עגונה

אלא שבגוף פסק הדין, יש -לעניות דעתי- כמה חורים, ובלי קשר לאופי הנידון, לעניות דעתי, הוא מבוסס על הבנה שגויה, בעיקר בבסיס ההיתר העומד על הכרעה כלשהיא של החזו"א, אבל אין כאן המקום, ובכלל, קטנו עבה ממתני.

בכלל, אם מדובר באישה שאינה שומרת מצוות, אני קצת מפקפק בתיאורים על העגונה ה"אומללה והבוכיה", נקודת המוצא של היתר העגונות הוא היוותרותן ללא בן זוג וחסרות יישע, מסופקני האם אשה שתחיה עם בן זוגה ללא קשר להרשאה ההלכתית, אלא שמבקשת הכרה רשמית בנישואיה מטעם הרשויות, נכנסת לקטגוריה הזו.

מחבר:  ראובן [ א' יוני 01, 2014 2:29 pm ]
נושא ההודעה:  Re: הרב לביא מתיר עגונה

לא שאיכפת לי, אבל מותר להשתמש בפיתגם הזה בשפה מהוגנת?

מחבר:  גינות מיכאל [ א' יוני 01, 2014 2:31 pm ]
נושא ההודעה:  Re: הרב לביא מתיר עגונה

כלומר?

מחבר:  צוד [ א' יוני 01, 2014 3:48 pm ]
נושא ההודעה:  Re: הרב לביא מתיר עגונה

נורטון - קטנו זה הזרת שלו.
גינות - חטאתי בפופוליזם. זה היה כתוב באחת ההתייחסויות הרבות שקראתי לעניין וציטטתי את זה כלאחר יד. אני כן יודע שהוא עושה לילות כימים כדי להתיר עגונות. בשבת שמעתי ממנו שיעור שלם שעסק בחיוב הציבורי של כל ת''ח בדור לעסוק בהתרת עגונות.


לעניין העיתוי - ודאי שיש משמעות. ולו רק בשל הכתבות במקור ראשון ובעיתונים אחרים שנראות ככתבות יח''צ מוזמנות בטיימינג מושלם. (לצערו הרב, יש לומר).

מחבר:  אורן [ א' יוני 01, 2014 3:55 pm ]
נושא ההודעה:  Re: הרב לביא מתיר עגונה

כן, מותר, וזה לא מה שאתה חושב.

אם כי לא מיותר להזכיר שטובע הביטוי "כוס אמכ" היה, למעשה, שאול המלך.

מחבר:  אבימאל [ א' יוני 01, 2014 4:20 pm ]
נושא ההודעה:  Re: הרב לביא מתיר עגונה

נורטון כתב:
אבימאל כתב:
בא נגיד את זה כך, הסיכוי היחידי של הפס"ד הזה היה לקבל הכשר של הרב עובדיה, משהוא איננו, נצטרך לחכות עוד 500 שנה שמישהו מליגה שלו יופיע.



דא עקא, יש ירידת הדורות דווקא


הרב עובדיה הוא מעשה לסתור.
לא היה לו בעיה לחלוק על הקודמים לו עד השו"ע (ולא עד בכלל).

מחבר:  גינות מיכאל [ א' יוני 01, 2014 5:49 pm ]
נושא ההודעה:  Re: הרב לביא מתיר עגונה

כמו שכבר ציינתי, נקודת הכובד העיקרית בפסיקה היא: אנו מניחים שטובתו השלמה של הבעל הוא שאשתו תעזוב אותו ותלך לדרכה, כדי שעגינותה לא תיזקף לחובתו.

אני מפקפק בכך מאוד מאוד, ישפוט נא הקורא הסביר, האם הצורך הראשוני של מחוסר הכרה, אינו בקרוב משפחה בדרגה ראשונה שיהיה מחויב לו ולצרכיו? כמדומני שיש פער משמעותי ביחס של המערכת בין חולים ללא מכר וגואל לכאלו שבני משפחה קרובים ניצבים על ידם.

מחבר:  צוד [ א' יוני 01, 2014 5:54 pm ]
נושא ההודעה:  Re: הרב לביא מתיר עגונה

הדיינים הלכו פעמיים לבית החולים, בין השאר כדי לוודא שהטיפול הרפואי שלו לא יורע במאום.

מחבר:  גינות מיכאל [ א' יוני 01, 2014 5:56 pm ]
נושא ההודעה:  Re: הרב לביא מתיר עגונה

נובמת, הם בטח שאלו את הרופאים האם כשלא תהיה לצידו בת זוג שתפקח על הטיפול בו תחליפו לו סדינים רק פעם בשבוע? והם -במלא הרצינות- השיבו: חלילה וחלילה.

במקרה מעין זה צריך -לצורך הענין- להתעלם מנקודת מבטה של האשה ולהתמקד אך ורק בזווית של החולה, אתה באמת חושב שלו היה מדובר במטפלת שנשכרה עבורו, ברירת המחדל לא היתה שצורכו הבסיסי של החולה הוא לא להפסיק את חוזה ההתקשרות ביניהם?

מחבר:  צוד [ א' יוני 01, 2014 7:38 pm ]
נושא ההודעה:  Re: הרב לביא מתיר עגונה

אני מניח שהם עשו משהו יותר רציני מלשאול את הרופאים אם יהיה בסדר.
בכל מקרה הם מתייחסים לשאלת הטיפול הרפואי. (אגב, יכול להיות שהעובדה שבדרך הטבע אין סיכוי שהוא יתעורר גם שייכת פה. לא יודע).

עמוד 1 מתוך 1 כל הזמנים הם UTC + 2 שעות [ שעון קיץ ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/