סל ניוז http://salnews.com/forum/ |
|
תהיה בעקבות סערת הרבצר http://salnews.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=15914 |
עמוד 1 מתוך 1 |
מחבר: | צוד [ ד' יולי 13, 2016 5:36 pm ] |
נושא ההודעה: | תהיה בעקבות סערת הרבצר |
הבוקר שמעתי את רזי ברקאי מתחלחל מהאפשרות שאנשים חושבים שאסור לחייל למלא פקודה שנוגדת את ההלכה, אבל ככל שידוע לי, זו בעצם המשמעות של להיות דתי. לשים את חוקי התורה בתור הקודקס המחייב העליון שלך. מה שגרם לי לתהות, האם יש פה איזשהו חילוני שחושב שבאמת שחייל דתי יציית לפקודה שנוגדת את ההלכה? (אגב, פקודת מטכ"ל קובעת בפירוש שפקודה שנוגדת את ההלכה היא לא חוקית, אבל את מי מעניינות העובדות? בטח לא את רזי ו/או את ידיעות אחרונות). |
מחבר: | ודים [ ד' יולי 13, 2016 6:10 pm ] |
נושא ההודעה: | Re: תהיה בעקבות סערת הרבצר |
ככל הידוע לי, המשמעות של להיות דתי היא למעשה להיות עם חצי מוח במצב "השתק". האם זה הגיוני עבורי שחייל דתי יציית לפקודה שכביכול סותרת את ההלכה? כן! האם אני באמת חושב שחייל דתי יעשה את זה? לא... העניין הוא שגם בהלכה יש הרבה חוקי "יוצא מן הכלל" שניתן לגייס במקרה הצורך (ולראיה אנשים דתיים שקיבלו "אישור" להתאמן ולשחק בנבחרות ישראל בשבת כל עוד הם מגיעים לשם ברגל, שלא לדבר על הצלת חיי אדם וכו'). סביר להניח שמראש לא יהיה מצב שמפקד יתן פקודה שתסתור את ההלכה סתם ככה, אלא במקרים קיצוניים שבהם במילא פוסק הלכה חכם יאפשר סטייה מהחוקים. זאת אומרת שאם מפקד יתן פקודה לחייל דתי לאכול חזיר, אז הגיוני בעיני שהחייל יסרב פקודה, אלא שמלכתחילה מצב כזה לא יתקיים ולכן טיפשי לדון בו. הבעיה היא שיש יותר ויותר דתיים שלא הולכים לפי הלכה, אלא לפי רבנים קיצוניים שהאינטרס האישי שלהם מעניין אותם הרבה יותר מחוקי התורה עצמם. בכל מקרה, עם איך שהעניינים מתקדמים במדינה ובצבא, חוקי הדת במילא יהיו מעל כל השאר וכל השאלה הזו לא רלוונטית בכלל. עצוב, אבל המערכון של ארץ נהדרת הוא ככל הנראה בדיוק איך שהצבא יראה בעוד שנים לא רבות. |
מחבר: | shmueliki [ ד' יולי 13, 2016 6:50 pm ] |
נושא ההודעה: | Re: תהיה בעקבות סערת הרבצר |
עיקר ההתבטאויות של הרב הן לא ברובד של דברים ש"נוגדים את ההלכה" , אלא כביכול היתרים בחסות ההלכה של דברים שלא נשמעים סבירים גם לחלק גדול מהציבור הדתי אני מניח ( הריגת מחבלים , היתר לאנוס במקרה הצורך בעת לחימה וכו' ) . בכל מקרה צריך להגדיר מהי "הלכה" לענייננו . יש חיילים שבעייתי מבחינתם שאישה תפקד עליהם , כאלו שבעייתי מצידם בכלל להיות לצד נשים וכו' וכו' . מה בכלל עיקר ה"קונפליקט המודרני" בין הצבא להלכה ? כשרות ופעילות מבצעית בשבת די מכוסים עד כמה שידוע לי , מה נשאר - שירת נשים ?! |
מחבר: | הרסי הוקינס [ ד' יולי 13, 2016 7:08 pm ] |
נושא ההודעה: | Re: תהיה בעקבות סערת הרבצר |
מכיוון שאין לי באמת מושג מה כתוב בהלכה אז אני בהחלט מצפה שחייל דתי יעשה מה שאומרים לו בהתאם לפקודות. ברור לי שהצבא לוקח על עצמו ללכת לקראת חיילים דתיים, ואני מצפה שהמסגרת הזו תכתיב מראש מה מותר ומה אסור לחייל דתי לעשות. כלומר, שמסגרת הפיקוד הצה"לי כבר תכיל מוסכמות דתיות מסוימות. אני מצפה שהחייל לא יפעל על פי גחמותיו אם הן נוגדות את הפקודות בדיוק כפי שאני לא רוצה שחייל בדואי יפעל לפי פרשני הקוראן וכפי שאני לא רוצה שחייל דרוזי יפעל לפי חוקי מפלצת הספגטי המעופפת (כל עוד הדת הזאת סודית, ככה אני מדמיין אותה). |
מחבר: | פאפאלוקס [ ד' יולי 13, 2016 8:04 pm ] |
נושא ההודעה: | Re: תהיה בעקבות סערת הרבצר |
כשחושבים על זה, איזו פקודה בדיוק בצבא נוגדת את ההלכה? למעשה הדבר היחיד הרלוונטי שאני מצליח לחשוב עליו לעניין זה, זה שירת הנשים. במצב כזה, אני בהחלט גורס שעל החייל לפעול לפי צו מצפונו, כי לא מדובר בעניין מהותי כלל ועיקר. |
מחבר: | rony [ ד' יולי 13, 2016 11:10 pm ] |
נושא ההודעה: | Re: תהיה בעקבות סערת הרבצר |
אני חושב שהבעייה היא הרבה פחות בסוגיות שיש בהן קונצנזוס הלכתי (נניח-אסור לאכול חזיר) והרבה יותר בסוגיות שהן שנויות במחלוקת ולכל רב דעה משלו (נניח-פינוי ישובים). בסופו של דבר, אני באופן אישי לא מצפה שאנשים יעשו דברים שנוגדים מהותית את צו מצפונם, ולא משנה אם זה מימין או משמאל, אבל כן יש לי איזו ציפיה מסויימת שחיילים ידעו להבדיל בין עיקר וטפל, אם נלך לדוגמה מוקצנת, אז יהיה לי הרבה יותר קל להבין חייל שהמצפון שלו לא מאפשר לו לפנות אזרחים מעיר כמו אריאל אם ישראל תחליט לפנות את כל השטחים מאשר חייל שמסרב לפנות 3 משוגעים שעלו על איזה גבעה 200 מטר מג'נין עם מכולה ועוקב מים ומצפים עכשיו שהמדינה תסלול להם כביש, תחבר אותם לחשמל ותכיר בהם כישוב לגיטימי. או אם נלך לדוגמה משמאל, יהיה לי הרבה יותר קל להבין חייל שמסרב לשמור על אותם 3 משוגעים על גבעה ליד ג'נין מאשר חייל שמסרב לעשות פטרולים על גדר ההפרדה כי היא לא מוסרית בעיניו. |
מחבר: | Nadaw [ ה' יולי 14, 2016 10:32 am ] |
נושא ההודעה: | Re: תהיה בעקבות סערת הרבצר |
shmueliki כתב: עיקר ההתבטאויות של הרב הן לא ברובד של דברים ש"נוגדים את ההלכה" , אלא כביכול היתרים בחסות ההלכה של דברים שלא נשמעים סבירים גם לחלק גדול מהציבור הדתי אני מניח ( הריגת מחבלים , היתר לאנוס במקרה הצורך בעת לחימה וכו' ) . בכל מקרה צריך להגדיר מהי "הלכה" לענייננו . יש חיילים שבעייתי מבחינתם שאישה תפקד עליהם , כאלו שבעייתי מצידם בכלל להיות לצד נשים וכו' וכו' . מה בכלל עיקר ה"קונפליקט המודרני" בין הצבא להלכה ? כשרות ופעילות מבצעית בשבת די מכוסים עד כמה שידוע לי , מה נשאר - שירת נשים ?! דברי טעם. הנושא של "הלכה בצבא" הוא ממילא בעיני המסתכל. קודקס ההלכה היחיד שעוסק בדיני צבא יהודי עד קום מדינת ישראל נכתב במאה ה12, ע"י הרמב"ם. לקודקס קוראים "הלכות מלכים ומלחמות". נצטט ממנו מעט, תחילה במה מצווים ישראל לעשות כשהם בארץ ישראל וכמה מדיני המלך: "שלוש מצוות נצטוו ישראל בשעת כניסתן לארץ--למנות להם מלך שנאמר "שום תשים עליך מלך" (דברים יז,טו), ולהכרית זרעו של עמלק שנאמר "תמחה את זכר עמלק" (דברים כה,יט), ולבנות להם בית הבחירה שנאמר "לשכנו תדרשו, ובאת שמה" (דברים יב,ה)" "אין מעמידין אישה במלכות--שנאמר "מלך" (דברים יז,טו), ולא מלכה; וכן כל משימות שבישראל, אין ממנים בהם אלא איש" "המלך מסתפר בכל יום, ומתקן עצמו, ומתנאה בלבושין מפוארין--שנאמר "מלך ביופייו, תחזינה עיניך" (ישעיהו לג,יז). ויושב על כיסא מלכות בפלטורין שלו, ומשים כתר בראשו. וכל העם באין אליו, בעת שירצה; ועומדין לפניו, ומשתחווים ארצה". ""לא ירבה לו נשים" (דברים יז,יז)--מפי השמועה למדו שהוא לוקח עד שמונה עשרה נשים, בין הנשים בין הפילגשים, הכול שמונה עשרה; ואם הוסיף אחת, ובעלה--לוקה. ויש לו לגרש, ולישא אחרת תחת זו שגירש" "כל המורד במלך, יש למלך רשות להורגו. אפילו גזר על אחד משאר העם שילך למקום פלוני ולא הלך, או שלא ייצא מביתו ויצא--חייב מיתה; ואם רצה להורגו--יהרוג, שנאמר "כל איש אשר ימרה את פיך" (יהושוע א,יח). וכן כל המבזה את המלך, או המחרף אותו--יש למלך רשות להורגו, כשמעי בן גרא. ואין למלך רשות להרוג אלא בסיף בלבד. ויש לו לאסור ולהכות בשוטים לכבודו. אבל לא יפקיר ממון; ואם הפקיר, הרי זה גזל". ועתה נעבור לדיני המלחמה: "אין המלך נלחם תחילה, אלא על מלחמת מצוה. ואיזו היא מלחמת מצוה--זו מלחמת שבעה עממים, ומלחמת עמלק, ועזרת ישראל מצר שבא עליהם. ואחר כך נלחם במלחמת הרשות--והיא המלחמה שנלחם עם שאר העמים, כדי להרחיב גבול ישראל ולהרבות בגדולתו ושמעו" "אין עושין מלחמה עם אדם בעולם, עד שקוראין לו לשלום--אחד מלחמת הרשות, ואחד מלחמת מצוה: שנאמר "כי תקרב אל עיר, להילחם עליה--וקראת אליה, לשלום" (דברים כ,י). אם השלימו, וקיבלו שבע מצוות שנצטוו בני נוח עליהן--אין הורגין מהן נשמה; והרי הן למס, שנאמר "יהיו לך למס--ועבדוך" (דברים כ,יא). קיבלו עליהן המס, ולא קיבלו העבדות, או שקיבלו העבדות, ולא קיבלו המס--אין שומעין להם: עד שיקבלו שניהם. והעבדות שיקבלו--היא שיהיו נבזים ושפלים למטה, ולא ירימו ראש בישראל, אלא יהיו כבושים תחת ידם; ולא יתמנו על ישראל, לשום דבר בעולם. " "ואם לא השלימו, או שהשלימו ולא קיבלו שבע מצוות--עושין עימהם מלחמה, והורגין כל הזכרים הגדולים, ובוזזין כל ממונם וטפם; ואין הורגין אישה ולא קטן--שנאמר "והנשים והטף" (ראה דברים כ,יד; וראה דברים ב,לד), זה טף של זכרים" " חלוצי הצבא--כשייכנסו בגבול הגויים, ויכבשו אותם וישבו מהן--מותר להן לאכול נבילות וטריפות ובשר חזיר וכיוצא בו, אם רעב ולא מצא מה יאכל אלא מאכלות אלו האסורים; וכן שותה יין נסך: מפי השמועה למדו "ובתים מלאים כל טוב" (דברים ו,יא), עורפי חזירים וכיוצא בהן. וכן בועל אישה בגיותה, אם תקפו יצרו. אבל לא יבעול אותה, וילך לו--אלא מכניסה לתוך ביתו, שנאמר "וראית, בשביה, אשת, יפת תואר . . ." (דברים כא,יא). ואסור לבעול אותה ביאה שנייה, עד שיישאנה. אין אשת יפת תואר מותרת אלא בשעת השביה, שנאמר "וראית, בשביה, אשת, יפת תואר" (דברים כא,יא): בין בתולה, בין בעולה; בין אשת איש, שאין אישות לגויים" זהו בינתיים. יש אחרי זה קצת עניינים של המשיח וכאלה, אבל מי שרוצה לדעת מהו העולם הרוחני ממנו יונקים כמה מהרבנים המשפיעים ביותר על הציונות הדתית, ובמיוחד על הצעירים שמתגייסים-יקרא ויבין. קרים לא אמר את הדברים בואקום. הוא רק חוזר על ששמע ולמד מרבותיו. |
מחבר: | ראובן [ ה' יולי 14, 2016 11:30 am ] |
נושא ההודעה: | Re: תהיה בעקבות סערת הרבצר |
מה זה אומר "נוגדת את ההלכה"? חייל נמצא עכשיו בדטח. נותנים לו פקודה ואין לו רב לשאול.מאיפה אפשר לדעת אם היא נוגדת או לא נוגדת את ההלכה? וגם ראוי להבדיל בין "פקודה לא חוקית" ובין "פקודה לא חוקית בעליל". |
מחבר: | אבימאל [ ה' יולי 14, 2016 1:21 pm ] |
נושא ההודעה: | Re: תהיה בעקבות סערת הרבצר |
אני יכול לחשוב על אלף ואחד התנגשויות שחייל (ביחידת שדה בעיקר) יכול להיתקל בהם. חילול שבת באימונים זה הקלאסיקה. (אני אישית מחזיק מכך שההלכה היתה צריכה להיות כאן way way way ליברלית, אבל יש חיילים שלוקחים את ההלכה אחרת ממני) |
מחבר: | shmueliki [ ו' יולי 15, 2016 1:10 am ] |
נושא ההודעה: | Re: תהיה בעקבות סערת הרבצר |
אבימאל כתב: אני יכול לחשוב על אלף ואחד התנגשויות שחייל (ביחידת שדה בעיקר) יכול להיתקל בהם. חילול שבת באימונים זה הקלאסיקה. סביר מאוד שאתה צודק ( לא הייתי ביחידת שדה , אז קשה לי לחוות דעה אמיתית בנושא זה ) . בכל מקרה , הסערה ( המוצדקת ) סביב המינוי היא כי הרבצ"ר הנכנס לא בדיוק מוחה על הנהוג בחילול שבת באימונים ( שזו סוגיה שאני מניח שגם החילונים יחסית "סבלניים ורגישים כלפיה" ) , אלא בגלל שלל ציטוטיו האחרים בנושאים שונים ומאוד משונים . |
מחבר: | Nadaw [ ו' יולי 15, 2016 7:56 am ] |
נושא ההודעה: | Re: תהיה בעקבות סערת הרבצר |
לא שונים ולא מאוד משונים. קרים מדבר על הלכות מלכים לרמב"ם, כפי שהראיתי למעלה. זה המקור ההלכתי היחיד לדיני יהודים בצבא בארץ ישראל. והוא לא היחיד. |
עמוד 1 מתוך 1 | כל הזמנים הם UTC + 2 שעות [ שעון קיץ ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |