אינני מומחה, וכבר טענתי כאן כי סביר להניח שאתה למדת יותר ממני בחיים, ומכיר כיום את הספרות החרדית טוב ממני. בדיוק באותה מידה, בה סביר לי מאד להניח שאני חושב אחרת ממך, ביקורתי ממך, ובעל פרספקטיבה רחבה (בהרבה) ממך, ובעיקר מסוגל לראות דפוסים חוזרים ונשנים עד זרא בציבורים שונים, כולל בציבור החרדי.
את "שערי יושר" מול "קובץ שיעורים" כאמור, למדתי גם למדתי, עברתי על לא מעט משני הספרים. מהשני התרשמתי יותר, קצר ולעניין אבל מבריק הרבה מאד פעמים. מהראשון פחות. ככה התפיסה הביקורתית שלי אמרה אז. בשניהם כמובן לא נגעתי קרוב לעשור. מה"חזון איש" זכור לי איך לא התרשמתי כלל פעם אחר פעם אחר פעם (בעוד שב"שערי יושר" היו פה ושם דברים נחמדים מאד). פשוט טרחנות לשמה. מצטער, כך ראיתי את זה. אלה החיים.
אכן גם האמוראים דקדקו הרבה יותר מדי בדברי התנאים, והתחילו את שיטת הפלפול המייגע והמיותר (אם כי מהם יוצאת הלכה למעשה), רק שאותה שיטה הפכה להיות יותר ויותר מעייפת עם השנים. עם כל הערכתי לר' חיים למשל (ואני באמת מעריך אותו כגאון אמיתי), אין לי גם ספק שהאמוראים לא התכוונו לפסיק ממה שהוא כתב. הגאונות של ר' חיים אולי עצומה, אבל גם היא בסופו של דבר, אינה הרבה מעבר לפלפול סתמי בראי המציאות.
המערכת הלימודית אולי משתבחת בצמרת שלה, אין לי מושג. למרות ששוב, שמעתי מאות שיעורים, מראשי ישיבות בחברון (זקס, פרבשטיין, כהן), עטרת (אזרחי), אופקים (הורוביץ וכמובן הגר"ח קמיל ז"ל, שגם אתה תודה שנחשב אז לקונצנזוס של גדול אם כי אלמוני למדי, בעולם החרדי. וסלח לי, האיש היה קצת נעל), מיר (פינקל). ראשי ישיבות אורחים באופקים (כבר לא זוכר מי ומה, אבל פעם ב.. היו מגיעים כל מיני ראשי ישיבות מבית מתתיהו או יד אהרן או קול תורה, או לא יודע איפה) וכולם, אבל כולם נכנסו לתוך התבניות שהזכרתי ושאבימאל התלהב מהם. שום דבר מעניין, חדשני או מיוחד. כאמור, הרייד הסתמי של רוזובסקי, שום דבר מעבר לזה. אגב, ובשולי העניין, יש פה ושם אברכים מעניינים. באופקים למדתי שנתיים חברותא עם שי כהן, שהוא היום אם אני לא טועה, ר"מ שיעור א' שם, ור"ל פרענק. אבל מה, אחד הגאונים הגדולים שהכרתי. איש עמוק וחושב, שקצת יצא מהרייד הרגיל, וזה בוגר מדרשיה (מי היה מאמין, גם בוגרי מדרשיה יכולים להיות ת"ח). אני גם מניח ממה שקראתי אתמול על יוס'ל שרייבר, שכנראה הייתי נהנה ממנו בזמן אמת. (כיום שוב, זה לא באמת מעניין אותי, עברתי לדברים גדולים וחשובים יותר). ועדיין ההארד קור החרדי, כפי שאתה קורא לו, 99% ממנו, והרוב המוחלט של ראשי הישיבות הם לא הרבה מעבר לנוסחאות מעייפות.
אם נחזור שניה למערכת הלימודית, כן, יכול להיות שהיא משתבחת בצמרת, אין לי מושג. מה שכן ברור לי זה שיש כל כך הרבה מנייעסים (באחוזים), שלא לדבר על פוליטיקה מסביב (פוניבז'), שזה פשוט לא חשוב במיוחד.
אגב, רצית להמשיך לדבר על אנוסים? כי עד עכשיו אין לי מושג מה רצית (ונתתי לך שתי פרשנויות). דווקא נראה לי, שקצת לומדע'ס על דפי הפורום יכולים להיות כיף.
_________________ ״לי יש דרכון של מדינה מתקדמת ובעוד x שנים אני לא כאן.״ (נכתב בנובמבר 2022, על ידי יוזר שאיננו אני).
|