סל ניוז

פורום הכדורסל המוביל של ישראל
עכשיו ד' נובמבר 27, 2024 10:14 pm

כל הזמנים הם UTC + 2 שעות [ שעון קיץ ]




פרסם נושא חדש הגב לנושא  [ 464 הודעות ]  עבור לעמוד הקודם  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 19  הבא
מחבר הודעה
 נושא ההודעה: Re: לפיד והחרדים
הודעהפורסם: א' אפריל 28, 2013 10:53 pm 
מחובר
Hall of Famer

הצטרף: ש' דצמבר 02, 2006 4:18 pm
הודעות: 49628
בלוג: הצג בלוג (6)
ובכן, עדיין יש לך ויכוח איתי. אתה טוען שמדינת ישראל צריכה לממן לימוד תורה כדרך חיים (ולא, נניח, במקרה הקיצוני, סיבסוד מסוים למשך X שנים עם השתתפות עצמית לא סמלית, שאחריהן אתה אדון לעצמך ואחראי לעצמך), ואני טוען שלא. אני לא חושב שחס וחלילה צריכים לאסור על לימוד תורה או משהו איום כגון זה, אבל באיזשהו שלב אדם בוגר צריך להיות אחראי לעצמו ולפרנסתו.

_________________
אנחנו מגש היהודים שעליו לך ניתנה מדינת הכסף.
...הכרזה זו, במושב מועצת המדינה הזמנית (מגילת העצמאות)

ומלבד זאת אני סבור שיש להחריב את קרתגו ולבטל את חץ הפוזשן.


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: לפיד והחרדים
הודעהפורסם: א' אפריל 28, 2013 10:57 pm 
מנותק
Junior

הצטרף: ד' אוגוסט 24, 2011 9:45 pm
הודעות: 2740
בלוג: הצג בלוג (0)
הטבת לנסח. (אבל זה לא קשור כמובן להתניה אותה שללתי).

ואם כבר, האם כספי המיסים אותם החרדים כן משלמים לכל הדעות, אינם מקנים להם -לאור חלקם הגדול באוכלוסיה- זכות שותפות לקביעת ערכי חלוקת הכסף במדינה?


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: לפיד והחרדים
הודעהפורסם: א' אפריל 28, 2013 11:01 pm 
מחובר
Hall of Famer

הצטרף: ש' דצמבר 02, 2006 4:18 pm
הודעות: 49628
בלוג: הצג בלוג (6)
לכל הדעות של מי?
הייתה להם את הזכות הזו שנים רבות ולדעתי ניצלו אותה לרעה, ובמידה רבה שללו אותה ממני. עכשיו יצטרכו להקשיב קצת לי, אני מקווה.

_________________
אנחנו מגש היהודים שעליו לך ניתנה מדינת הכסף.
...הכרזה זו, במושב מועצת המדינה הזמנית (מגילת העצמאות)

ומלבד זאת אני סבור שיש להחריב את קרתגו ולבטל את חץ הפוזשן.


נערך לאחרונה על ידי ראי שעל הקיר בתאריך א' אפריל 28, 2013 11:03 pm, נערך פעם אחת בסך הכל.

חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: לפיד והחרדים
הודעהפורסם: א' אפריל 28, 2013 11:02 pm 
מנותק
Junior

הצטרף: ד' אוגוסט 24, 2011 9:45 pm
הודעות: 2740
בלוג: הצג בלוג (0)
נתחיל במע"מ.
מה זה להקשיב קצת, אנשים חיים במדינה ושוב, משלמים בה מיסים בדיוק כמו שהחוק דורש מהם, האם זכותך לדרוש שרק אתה תקבע להיכן ילך הכסף? בהשוואה האם החרדים תבעו בעבר בלעדיות בענין, לצורך הענין, שלא ינתן תשלום לX?

גם לו נניח שנקבע שאחוז התקצוב יהיה בהתאם לתשלום המיסים, (איזה דבר מטופש, כי לפי ההגיון הנ"ל חרדים העובדים לפרנסתם באופן מלא (ויש רבים כאלו), יהיו זכאים לתקצוב עבור חינוך ילדיהם, ואלו שאינם עושים זאת תישלל זכאותם, בבקשה, יפתח שר האוצר ישיבות קטנות המיועדות לאותם חרדים, ויתקצב אותם באותו היחס אשר זוכים לו שאר המגזרים).

המצב הנוכחי הוא שלחרדים נאמר שמה שלדעתם ראוי לתקצוב מהמדינה (לימוד תורה בטהרתה), לא יהיה כך בכלל, בניגוד לתחומים אחרים המתוקצבים מהמדינה כערך תרבותי גם ללא תועלת כלכלית ישירה, האם יש לך הצדקה?


נערך לאחרונה על ידי גינות מיכאל בתאריך א' אפריל 28, 2013 11:11 pm, נערך פעם אחת בסך הכל.

חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: לפיד והחרדים
הודעהפורסם: א' אפריל 28, 2013 11:03 pm 
מחובר
Hall of Famer

הצטרף: ש' דצמבר 02, 2006 4:18 pm
הודעות: 49628
בלוג: הצג בלוג (6)
ואיפה נסיים?
בסופו של דבר, שהו בסיס הויכוח. אתה חושב שיש אנשים בוגרים שצריך לפטור מפרנסה לכל חייהם, מבחירה שלהם ולא מכורח, ולפרנס אותם מכספי משלם המסים. אני חושב שלא.

_________________
אנחנו מגש היהודים שעליו לך ניתנה מדינת הכסף.
...הכרזה זו, במושב מועצת המדינה הזמנית (מגילת העצמאות)

ומלבד זאת אני סבור שיש להחריב את קרתגו ולבטל את חץ הפוזשן.


נערך לאחרונה על ידי ראי שעל הקיר בתאריך א' אפריל 28, 2013 11:05 pm, נערך פעם אחת בסך הכל.

חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: לפיד והחרדים
הודעהפורסם: א' אפריל 28, 2013 11:04 pm 
מנותק
מנהל פורום

הצטרף: ב' נובמבר 27, 2006 8:50 pm
הודעות: 30392
בלוג: הצג בלוג (14)
גינות מיכאל כתב:
ראובן, אשמח אם תבהיר.


אני חושב שמי שמתלונן על גזענות כלפיו, מוטב לו שיישמר מביטויים מזלזלים כלפי קבוצות אחרות באוכלוסייה.

_________________
"ונניח שזה נכון - מי ידע מזה?" שמעון מזרחי על פרשת הפיצה
"המזל של מכבי הוא שחסכנו מהם להפסיד מול ירושלים בגמר" (מוטי אמסלם)


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: לפיד והחרדים
הודעהפורסם: א' אפריל 28, 2013 11:12 pm 
מנותק
Junior

הצטרף: ה' מרץ 24, 2011 12:08 pm
הודעות: 5557
בלוג: הצג בלוג (0)
ראי, למה אתה חושב שחרדים לא משלמים מיסים חוץ מאגרת טלויזיה (וגם זה כי פשוט אין להם)?

ומיכאל, לטענת ראי (עד כמה שירדתי לסוף דעתו) יש לזה הצדקה.
שאר הדברים שהמדינה מממנת בלי הכנסה, זה לאנשים שעובדים לפרנסתם ולכן יש דברים שהמדינה מסבסדת להם.
אבל לבוא ולדרוש פרנסה מהמדינה כי זה האמונת חיים שלך, אני יכול להבין שמי שלא מאמין בזה רואה בזה כסחיטה וחוצפה.


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: לפיד והחרדים
הודעהפורסם: א' אפריל 28, 2013 11:18 pm 
מנותק
Junior

הצטרף: ד' אוגוסט 24, 2011 9:45 pm
הודעות: 2740
בלוג: הצג בלוג (0)
ראובן, הענין כבר עלה כאן בעבר, ואני מוכרח לציין שהביקורת שלי על תרבות נשיקת המזוזות היא ביקורת ענינית לגופה של תופעה, אבל מה לעשות שלדעתי היא קיימת אצל חלק מסוים באוכלוסיה המבקש לחיות כחילוני לכל דבר, אך רואה עצמו כמכבד את המסורת היהודית בנקודות מסוימות, האם אתה חולק עלי שבקרב עולי צפון אפריקה יש זיקה לבית אבא (סטייל בבא סאלי, קמיעות, וכו') יותר מאלו שתנועת ההשכלה האירופית חילנה? האם אתה מתכחש לכך שתנועת ש"ס א פונה באופן מוצהר אך ורק לחילונים יוצאי עדות המזרח, מחלקת להם קמיעות, ומנגנת על רגשות בית אבא שלהם? אין שום סיכוי למפלגה "אשכנזית" לעשות זאת.

היות וסהדי שבשום אופן לא התכוונתי להביע זלזול בבני אדם לפי מוצא, אלא ביקשתי להתייחס לתופעה חברתית מסוימת אני רואה צורך לנכון להבהיר להתנצל ולתקן אם השתמע כך מדברי.


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: לפיד והחרדים
הודעהפורסם: א' אפריל 28, 2013 11:20 pm 
מנותק
Junior

הצטרף: ד' אוגוסט 24, 2011 9:45 pm
הודעות: 2740
בלוג: הצג בלוג (0)
Dovi כתב:

ומיכאל, לטענת ראי (עד כמה שירדתי לסוף דעתו) יש לזה הצדקה.
שאר הדברים שהמדינה מממנת בלי הכנסה, זה לאנשים שעובדים לפרנסתם ולכן יש דברים שהמדינה מסבסדת להם.
אבל לבוא ולדרוש פרנסה מהמדינה כי זה האמונת חיים שלך, אני יכול להבין שמי שלא מאמין בזה רואה בזה כסחיטה וחוצפה.


האם עובדי תיאטרון הבימה או בעלי קבוצות ספורט מבקשים פרנסה מהמדינה? או מבקשים השתתפות ותמיכה למוסד תרבותי המספק צרכי אוכלוסיה מסוימת. המוסד התרבותי במקרה דנן הוא ישיבה.

מבחינתי, בכלל, אם הרוב בכנסת חפץ במשהו מסוים (לצורך הענין ביטול תקצוב הישיבות) הרי שזו הדמוקרטיה וזו זכותה המלאה כמו שזו היתה זכותה להחליט אחרת בכנסות הקודמות, אבל הנימה העולה כאילו יש כאן גם תביעה מוסרית וערכית או הצבת הענין כסחטנים מול שאינם כאלו, אינה נכונה.


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: לפיד והחרדים
הודעהפורסם: א' אפריל 28, 2013 11:27 pm 
מחובר
Hall of Famer

הצטרף: ש' דצמבר 02, 2006 4:18 pm
הודעות: 49628
בלוג: הצג בלוג (6)
האם עובדי תיאטרון הבימה יכולים גם להחליט שאינם עובדים, והמדינה תפרנס אותם בכל זאת לכל ימי חייהם?

_________________
אנחנו מגש היהודים שעליו לך ניתנה מדינת הכסף.
...הכרזה זו, במושב מועצת המדינה הזמנית (מגילת העצמאות)

ומלבד זאת אני סבור שיש להחריב את קרתגו ולבטל את חץ הפוזשן.


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: לפיד והחרדים
הודעהפורסם: א' אפריל 28, 2013 11:28 pm 
מנותק
Junior

הצטרף: ה' מרץ 24, 2011 12:08 pm
הודעות: 5557
בלוג: הצג בלוג (0)
אבל מה לעשות, שלקבוצת ספורט ולהבימה יש דרישה, ולישיבות, יש פחות דרישה (חוץ מהחרדים עצמם).
ומכיוון שמי ששולט במדינה זה לא החרדים, אז הולכים לפי הביקוש של מי ששולט.

אגב, בהרבה מקומות וגם בפורום הזה (ואפילו שמעתי ככה מרון קופמן בכמה הזמנויות) הרבה אנשים לא מסכימים עם התקצוב שקבוצות מקבלות מהעיריות שלהן ושזה בזבוז עתק של כספי ציבור על דבר שיש הרבה דברים יותר חשובים לפניו.


נערך לאחרונה על ידי Dovi בתאריך א' אפריל 28, 2013 11:29 pm, נערך פעם אחת בסך הכל.

חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: לפיד והחרדים
הודעהפורסם: א' אפריל 28, 2013 11:29 pm 
מנותק
מנהל פורום

הצטרף: ב' נובמבר 27, 2006 8:50 pm
הודעות: 30392
בלוג: הצג בלוג (14)
גינות, ש"ס פונה לארבעה סוגים של ציבורים - החרדים הספרדים, ה"מסורתיים" שאתה מתייחס אליהם, העשירונים התחתונים (על בסיס האג'נדה החברתית שלהם) והמזרחים החילונים בעלי התודעה. כמובן שיש חיתוך בין הקבוצות, אבל גם בהערכת יתר זה יהיה מגוחך לאפיין את ציבור מצביעי ש"ס כמי שנוהים אחרי קמעות ושיקויים. וגם אם אכן זה המצב, תצטרך לעבוד קשה לשכנע אותי שציבור נוהי הקמעות הוא גדול ביותר בקרב אלה שויתרו על הדת הפורמלית מאשר בקרב המצביעים החרדים.

וחוץ מזה, אם מצטמצמים לחילונים, אז נישוק מזוזה הוא בודאי לא מנהג ספרדי דווקא, מה גם שאין בו שום פסול בפני עצמו. אני מוצא את עצמי אומר "טוק טוק" נגד עין הרע, ואני לא חושב שזה הופך אותי למאמין לטנטי בישו. סתם מנהג שהשתרש.

ודבר אחרון, "ערסיאדה של הדת" זה ביטוי לא ראוי, בלשון המעטה.

_________________
"ונניח שזה נכון - מי ידע מזה?" שמעון מזרחי על פרשת הפיצה
"המזל של מכבי הוא שחסכנו מהם להפסיד מול ירושלים בגמר" (מוטי אמסלם)


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: לפיד והחרדים
הודעהפורסם: א' אפריל 28, 2013 11:29 pm 
מנותק
Hall of Famer

הצטרף: ב' נובמבר 27, 2006 12:53 pm
הודעות: 11645
בלוג: הצג בלוג (0)
גינות ההשוואה לספורט ותיאטרון היא מקושקשת.
בספורט ותיאטרון יש קריטריונים, למעמד של ספורטאי מצטיין זוכה אחד ל...
על מנת להתפרנס מתיאטרון לא מספיק שתגיד "חשקה נפשי בתיאטרון", יש קריטריונים שאתה עומד בהם, אתה נתבע להציג תוכנית עבודה ויעדים.
אם לא עמדת בהם, ואם אין לך קהל אתה יכול להחתך (ע"ע תיאטרון הרצליה).
וזה בעצם תורף הויכוח היום (לא שלך עם ראי, אלא של החרדים עם הניסיון הנוכחי ל"שוויון בנטל"), האם תורתו אומנותו יבוא לפי הרצון או לפי איזשהו קריטריון \ מכסה.

_________________
ראי שעל הקיר כתב:
צודק, אני מתנצל.


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: לפיד והחרדים
הודעהפורסם: א' אפריל 28, 2013 11:30 pm 
מנותק
Hall of Famer

הצטרף: ב' נובמבר 27, 2006 12:53 pm
הודעות: 11645
בלוג: הצג בלוג (0)
ראובן כתב:
ודבר אחרון, "ערסיאדה של הדת" זה ביטוי לא ראוי, בלשון המעטה.


לא ראוי מיי אס.מדיוק לאללה.

_________________
ראי שעל הקיר כתב:
צודק, אני מתנצל.


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: לפיד והחרדים
הודעהפורסם: א' אפריל 28, 2013 11:32 pm 
מנותק
מנהל פורום

הצטרף: ב' נובמבר 27, 2006 8:50 pm
הודעות: 30392
בלוג: הצג בלוג (14)
טוב, אתה לא מתלונן שמתייחסים אליך בצורה גזענית, אז לך אני לא צריך ליטול את הקורה מבין העיניים. וחוץ מזה שאתה בשלטון, אז מותר לך להינות כל זמן שזה נמשך.

_________________
"ונניח שזה נכון - מי ידע מזה?" שמעון מזרחי על פרשת הפיצה
"המזל של מכבי הוא שחסכנו מהם להפסיד מול ירושלים בגמר" (מוטי אמסלם)


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: לפיד והחרדים
הודעהפורסם: א' אפריל 28, 2013 11:36 pm 
מנותק
Sophomore

הצטרף: ש' פברואר 23, 2013 9:43 pm
הודעות: 1035
בלוג: הצג בלוג (0)
גינות מיכאל כתב:
מעולם לא היתה הטבת ארנונה בגלל סעיף שכזה.

אחוזי הארנונה מקבעים (גם) לפי רמת ההכנסה של בעל הנכס, מהיום כל מי שבחר בלימוד התורה כדרך חיים לא יזכה להתחשבות לפי רמת הכנסתו, (למעשה, באופן אבסורדי אם אשתו עובדת הוא רק יפגע מכך כי ההכנסה שלה מספיקה כדי להעלות את חיוב הארנונה אך היות והוא לומד תורה, הוא ייאלץ לשלם יותר מאשר מקרה בו שני בני הזוג אינם עובדים). (למיטב הבנתי את חוק ההסדרים החדש).

לגופו, האם זה שטענתי שהחרדים יתעקשו על עקרונות מסוימים (חופש הבחירה ללמוד תורה) גם במחיר של אובדן כספי אינה מאפשרת לי ל"התרעם" על כך שהקיצוץ הכלכלי יפגע בהם מאוד מאוד. מתרעם, אך מוריד את הראש.

ואגב, אני חוזר וטוען, ישנה פגיעה מטופשת גם ובעיקר דווקא בחרדים שמבקשים לצאת לעבודה, דוגמא: אחותי עובדת במכון יוקרתי ונחשב בתחום המחשבים, כדי שתוכל לעבוד עד שעה מאוחרת היא נהנית (כמו כל העובדים), ממעונות יום בהם נמצאים ילדיה עד שעות הערב, חוק ההסדרים מבקש לבטל זאת בגלל שבעלה לומד תורה, כעת, היא תיאלץ להחליט, או לשלם 3000 על מעונות היום, או לקצץ בשעות העבודה שלה על מנת להיות בביתה, ההחלטה די ברורה בענין.
מי שטוען שרוממות הרצון להשתלבות של החרדים בשוק העבודה בבסיס החלטותיו, יתכבד נא ליישב את הענין, טיפשות כבר אמרתי?

צ'ארלי, ההכשר של הרב לנדא לדוג' , אינו ליטאי, למעשה לליטאים אין מערכת כשרות גדולה בכלל, הכשר שארית ישראל הליטאי נמצא בשלבי גסיסה.


מה אבסורד בזה? ברור שאם אחד מבני הזוג עובד צריך לשלם יותר ארנונה...ההכנסה מהעבודה צריכה לפצות ולתגמל על זה.
בנוגע לאחותך,אם היא נהנית כמו כל העובדים,שחלקם חילונים אני מניח, מהטבת מעונות,הרי שאין קשר להיות בעלה לומד תורה-אלא מהטבה שמגיע מתוקף המעסיק.
אם מקום העבודה חרדי/דתי והמעונות התקבלו כהטבה מקובלת במגזר הזה,צר לי להודיע לך שרוב ההורים החילונים מתחבטים בסוגיה הזאת רבות:ובכל זאת יוצאים לעבוד כדי לא לצאת טפילים.

בנוגע לעניין אחר שמעניין אותי ואני מודה שאני לא מבין בו במאומה:לבוש חרדים.
השחורים זה בגלל אבל בית המקדש? סבבה,אבל למה בגדים ארוכים וחמים כל כך עם הרבה שכבות? לא מספיק שתי שכבות?
ונגיד שכן,למה בגדי גלות? על שום אבותינו? אבל הרי אבות אבותינו לבשו בכלל שמלות וגלביות ולא שטריימלים וחליפות.
ואם כבר חליפות,למה כולן כמעט זהות לחלוטים ובעלות אותן קודים? משום שאתם רוצים לבדל ולהרחיק ולהדיר את עצמכם מן הציבור החילני,אז אל תתפלאו מאיפה מגיע הניכור אליכם-לא אכפת לכם מהציבור החילוני ומהמדינה(בהכללה,ומדובר על פלגים מסויימים שהם ממש לא מיעוט).


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: לפיד והחרדים
הודעהפורסם: א' אפריל 28, 2013 11:46 pm 
מנותק
Junior

הצטרף: ד' אוגוסט 24, 2011 9:45 pm
הודעות: 2740
בלוג: הצג בלוג (0)
ווואו, אבו שוקרי, לאן הגעת, בגלל הגלות,
:hi_hi_hi: :hi_hi_hi: :hi_hi_hi:
ואני מוחה, אני לובש חליפה נוטה לאפור.

אני רואה בזה סתם ענין חסר משמעות, שאריות של לבוש אירופי קדום, בכלל, שמרנות היא תכונה מאוד מועדפת אצלנו.
הרצון להיות שונים בלבוש, כדי לשמור על אוטונומיה תרבותית, הוא בבסיסו במאמר חז"ל: מפני מה זכו ישראל לגאולת מצרים... שלא שינו את שמם, לבושם, ולשונם.
למרות שבאופן אבסורדי, הלבוש הזה מקורו דווקא בלבוש הגויים, ככה"נ היהודים השתדלו תמיד לא להיות מעודכנים בנושא.

מה שכן, כמו הכיפה, ענין ללא משמעות אמיתית בבסיסו, הפך לכזה בגלל הסימליות.

ראובן, נישוק מזוזות ומה שזה מסמל, הוא דבר מטופש מאוד. אצטט את עצמי ממה שכתבתי לצוד במקום אחר: (וסליחה על הדרמטיות הקטנה, אילוצי מנהג המקום):
ציטוט:
אתה יודע, היד החזקה לרבינו הנשר הגדול, הוא אחד מיצירות המופת של תורת ישראל, לרוב מדובר בספר "יבש" יחסית, הרמב"ם לא הרבה להכניס בספר נימה אישית, והשתדל לבטא בבהירות את גופה של ההלכה, אבל אחת הפעמים הבודדות בה -לתחושתי האישית- ניתן לחוש את הלך רוחו של רבינו משה בשעה שכתב את דבריו היא במה שכתב בהלכות מזוזה ביחס למה שכנראה רווח קצת בזמנו: הפיכת רעיונות נעלים לקמעות > הצורה העתיקה יותר של נישוק המזוזה.

לא יודע מה איתכם, אני בכל אופן, בשעה שקראתי את הדברים הללו ראיתי בעיני רוחי את הרמב"ם יושב בחדרו ובלבו אש קנאות לאמת ולתבונה כנגד ההופכים רעיונות לקמעות, ניתן לקרוא בבירור בין השורות בבואה של כעס גדול מצידו של חכם הרזים, הגדול בענקים, ולהלן דברי קדשו:

הלכות תפילין ומזוזה פרק ה הלכה ד:
ציטוט:
מנהג פשוט שכותבים על המזוזה מבחוץ כנגד הריוח שבין פרשה לפרשה שדי ואין בזה הפסד לפי שהוא מבחוץ אבל אלו שכותבין מבפנים שמות המלאכים או שמות קדושים או פסוק או חותמות הרי הן בכלל מי שאין להם חלק לעולם הבא שאלו הטפשים לא די להם שבטלו המצוה אלא שעשו מצוה גדולה שהיא יחוד השם של הקדוש ברוך הוא ואהבתו ועבודתו כאילו הוא קמיע של הניית עצמן כמו שעלה על לבם הסכל שזהו דבר המהנה בהבלי העולם.


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: לפיד והחרדים
הודעהפורסם: א' אפריל 28, 2013 11:53 pm 
מנותק
מנהל פורום

הצטרף: ב' נובמבר 27, 2006 8:50 pm
הודעות: 30392
בלוג: הצג בלוג (14)
אתה מתכוון שנישוק מזוזות הוא עניין פעוט ערך וחסר חשיבות (נעזוב את השאלה הבריאותית בצד). למה זה מטריד אותך?

_________________
"ונניח שזה נכון - מי ידע מזה?" שמעון מזרחי על פרשת הפיצה
"המזל של מכבי הוא שחסכנו מהם להפסיד מול ירושלים בגמר" (מוטי אמסלם)


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: לפיד והחרדים
הודעהפורסם: ב' אפריל 29, 2013 12:00 am 
מנותק
Junior

הצטרף: ד' אוגוסט 24, 2011 9:45 pm
הודעות: 2740
בלוג: הצג בלוג (0)
לא, אני חושב שמזוזה היא משהו בעל תוכן מאוד מסוים, היא נועדה להזכיר למאמין את תוכנה, המנשק אותה באופן קבוע, עושה מעשה סמלי שהופך אותה מטקסט בעל משמעות לחפץ בעלמא המשמש לסגולה.
אנשים לא מנשקים טקסטים עיוניים, הם מנשקים משהו שבעיניהם הוא מספק להם צורך רגשי מסוים, אני (ולהבדיל, גם הרמב"ם) רואה בזה ענין מעבר למעשה גרידא.

באופו קיצוני הדבר בא לידי ביטוי באנשים שכל קשר ביניהם לתוכנה של המזוזה הוא אפסי, אך הם מנשקים אותה, כמה אוילי הדבר, וכמה מן הביזוי של רעיון המזוזה טמון בכך, לא לחינם זה כך.

האור שמח כתב מאמר ארוך (כמדומני שנדב אפילו הביא זאת פעם), העוסק במשפט "לא מן המקדש אתה מתיירא אלא ממי ששוכן בתוכו", וכל ענינו גינוי חריף של הפיכת רעיונות ודרך חיים, לסמלי תרבות גרידא, זו צורת היהדות כפי שהיא נשמרת ע"י חלק ניכר מעם ישראל (ברית מילה שאין בה כריתת ברית, שבת שאין בה הצהרה אמונית, וצום ביום כיפור ללא תוכנו של היום, ואפילו להגדיר את הכותל המערבי לא כבית תפילה, אלא כקיר בעל מטען תרבותי של "קדושה"), לצערי ובושתי.


נערך לאחרונה על ידי גינות מיכאל בתאריך ב' אפריל 29, 2013 12:05 am, נערך פעם אחת בסך הכל.

חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: לפיד והחרדים
הודעהפורסם: ב' אפריל 29, 2013 12:01 am 
מנותק
Sophomore

הצטרף: ש' נובמבר 19, 2011 10:29 pm
הודעות: 1176
בלוג: הצג בלוג (0)
גינות מיכאל כתב:
אתה יודע, היד החזקה לרבינו הנשר הגדול, הוא אחד מיצירות המופת של תורת ישראל, לרוב מדובר בספר "יבש" יחסית, הרמב"ם לא הרבה להכניס בספר נימה אישית, והשתדל לבטא בבהירות את גופה של ההלכה, אבל אחת הפעמים הבודדות בה -לתחושתי האישית- ניתן לחוש את הלך רוחו של רבינו משה בשעה שכתב את דבריו היא במה שכתב בהלכות מזוזה ביחס למה שכנראה רווח קצת בזמנו: הפיכת רעיונות נעלים לקמעות > הצורה העתיקה יותר של נישוק המזוזה.

לא יודע מה איתכם, אני בכל אופן, בשעה שקראתי את הדברים הללו ראיתי בעיני רוחי את הרמב"ם יושב בחדרו ובלבו אש קנאות לאמת ולתבונה כנגד ההופכים רעיונות לקמעות, ניתן לקרוא בבירור בין השורות בבואה של כעס גדול מצידו של חכם הרזים, הגדול בענקים, ולהלן דברי קדשו:

הלכות תפילין ומזוזה פרק ה הלכה ד:
ציטוט:
מנהג פשוט שכותבים על המזוזה מבחוץ כנגד הריוח שבין פרשה לפרשה שדי ואין בזה הפסד לפי שהוא מבחוץ אבל אלו שכותבין מבפנים שמות המלאכים או שמות קדושים או פסוק או חותמות הרי הן בכלל מי שאין להם חלק לעולם הבא שאלו הטפשים לא די להם שבטלו המצוה אלא שעשו מצוה גדולה שהיא יחוד השם של הקדוש ברוך הוא ואהבתו ועבודתו כאילו הוא קמיע של הניית עצמן כמו שעלה על לבם הסכל שזהו דבר המהנה בהבלי העולם.
[/quote]
צר לי מיכאל אבל אין שום קשר בין הנדון לבין מה שכותב הרמב"ם.


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: לפיד והחרדים
הודעהפורסם: ב' אפריל 29, 2013 12:09 am 
מנותק
Junior

הצטרף: ד' אוגוסט 24, 2011 9:45 pm
הודעות: 2740
בלוג: הצג בלוג (0)
עדי, כתבתי שזו חויה אישית שלי מדברי הרמב"ם, אבל לדעתי יש קשור הדוק ועמוק לתופעה עצמה.

בכנות, חילוני הקבע מזוזה בפתח ביתו, בגלל ענין תרבותי/ סגולי, (עאלק החלפת מזוזות כי הקבוצה הפסידה :cry: ) לא עובר באופן נחרץ ובהיר על מה שכתב הרמב"ם?

מה זה אם לא:
ציטוט:
אלא שעשו מצוה גדולה שהיא יחוד השם של הקדוש ברוך הוא ואהבתו ועבודתו כאילו הוא קמיע של הניית עצמן כמו שעלה על לבם הסכל שזהו דבר המהנה בהבלי העולם.


צר לי, "ערסיאדה של היהדות" זו ההגדרה המדויקת ביותר שיכולתי למצוא.


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: לפיד והחרדים
הודעהפורסם: ב' אפריל 29, 2013 12:21 am 
מנותק
מנהל פורום

הצטרף: ב' נובמבר 27, 2006 8:50 pm
הודעות: 30392
בלוג: הצג בלוג (14)
אין לי מושג למה אתה אומר שאנשים לא מנשקים טקסטים עיוניים. אני נישקתי ספרים שחיכיתי להם זמן רב או שסתם נהניתי לקרוא הרבה יותר ממזוזות שנישקתי. וסלח לי שאני לא חושב שזה הופך אותי לעובד אלילים או כל כינוי גנאי אחר. וצר לי, אבל איבדת את הלגיטימציה בעיני להתעצבן על המיקי לוי התורן שקורא לכם טפילים כי זה היה הביטוי הכי מדויק שהוא יכל למצוא.

_________________
"ונניח שזה נכון - מי ידע מזה?" שמעון מזרחי על פרשת הפיצה
"המזל של מכבי הוא שחסכנו מהם להפסיד מול ירושלים בגמר" (מוטי אמסלם)


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: לפיד והחרדים
הודעהפורסם: ב' אפריל 29, 2013 12:26 am 
מנותק
Junior

הצטרף: ד' אוגוסט 24, 2011 9:45 pm
הודעות: 2740
בלוג: הצג בלוג (0)
צר לי בכפליים, אם לא הבנת את המשמעות של דברי, אין לי מה להוסיף.

אני בהחלט סבור שאם תנשק ספר שתוכנו לקדש את הצמחונות ולגנות את אכילת הבשר, תוך כדי אכילת בשר שהרגע צדת בירייה, כי מבחינתך יש ערך לספר בגלל משהו פלוני אלמוני, אתה נגוע בעבודת אלילים מסוימת, אם תעשה זאת דבר יום ביומו, זו כבר ממש עבודת אלילים. (מה שכן אני מתייחס לרובד העמוק של הברים ולא לפעולה עצמה הנעשית כמובן ללא חשיבה מקדימה).

ולא הבנתי איך המילה "טפיל" (והגדרתי ככזה), משרתת את הדיון, מלבד זריקת רפש אישי, שרק ממחישה את טענתי בענין, חבל.


נערך לאחרונה על ידי גינות מיכאל בתאריך ב' אפריל 29, 2013 12:30 am, נערך פעם אחת בסך הכל.

חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: לפיד והחרדים
הודעהפורסם: ב' אפריל 29, 2013 12:30 am 
מנותק
Sophomore

הצטרף: ש' נובמבר 19, 2011 10:29 pm
הודעות: 1176
בלוג: הצג בלוג (0)
בכנות-לא. ראשית, נדייק ונסכים שהדברים שהדגשת ברמב"ם מוסבים על עניין אחר לגמרי: אדם המשנה באופן מעשי את קיומה של מצוות מזוזה ובכך בעצם הופך אותה לקמיע פשוטו כמשמעו.

כללית, אם אני נהנה לקיים מצווה מסוימת (ואף מייחס לה משמעויות סגוליות), ועושה זאת בדרך ששרטטו והגדירו חז"ל- יש בכך בעיה לדעתך?


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה: Re: לפיד והחרדים
הודעהפורסם: ב' אפריל 29, 2013 12:39 am 
מנותק
Junior

הצטרף: ד' אוגוסט 24, 2011 9:45 pm
הודעות: 2740
בלוג: הצג בלוג (0)
-adi- כתב:
בכנות-לא. ראשית, נדייק ונסכים שהדברים שהדגשת ברמב"ם מוסבים על עניין אחר לגמרי: אדם המשנה באופן מעשי את קיומה של מצוות מזוזה ובכך בעצם הופך אותה לקמיע פשוטו כמשמעו.

כללית, אם אני נהנה לקיים מצווה מסוימת (ואף מייחס לה משמעויות סגוליות), ועושה זאת בדרך ששרטטו והגדירו חז"ל- יש בכך בעיה לדעתך?

עדי, ראשית אין כאן בדל של שינוי מקיום המצווה, המזוזה נשארת כשרה ואינה נפסלת בשום אופן, כי אפשר גם לכתוב שם (על גב הקלף) גם קוקוריקו תרנגולת, ועדיין המזוזה כשרה.
הרמב"ם בהחלט הביע כעס על מי שעשה מעשה סימלי ושינה את תפקיד המזוזה ועיקרה, מטקסט שאמור להזכיר לדר הבית את ייחוד ה' והחובה המוחלטת לשמור את מצוותו, לחפץ המונח לתועלתו האישית, האם אדם הרומס את תוכנה של המזוזה ביד רמה (אמונת ה' ושמירת מצוות) אך קובע אותה בדלת ביתו כדי להרגיש טוב עם עצמו/ למנוע הפסד לקבוצתו, לא מחלל ומסרס את רעיון המזוזה, ועוקר הלכה למעשה את מטרת הצבתה?

אם אתה מקיים את הרעיון העקרוני של המזוזה ובד בבד חפץ להפיק מכך תועלת אישית, ניחא. (למרות שהדרגה העליונה מעדיפה למנוע זאת). אבל אם אתה עוקר את מטרת הצבת המזוזה ומשתמש בה למשהו אחר ושונה, אתה מבצע בדיוק אבל בדיוק נמרץ את מה ששלל הרמב"ם.

(אגב, שוב, באופן נדיר מאוד, הרמב"ם כתב טקסט שלם ללא שום מקור תלמודי והוא גם חסר משמעות הלכתית, כי -כאמור- המזוזה אינה נפסלת בשום קונסטלציה שהיא, הרמב"ם הביע שאט נפש עמוק מלקיחת רעיון והפיכתו לסמל גרידא).


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
הצג הודעות החל מה:  מיין לפי  
פרסם נושא חדש הגב לנושא  [ 464 הודעות ]  עבור לעמוד הקודם  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 19  הבא

כל הזמנים הם UTC + 2 שעות [ שעון קיץ ]


מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: ראי שעל הקיר ו 17 אורחים


אתה לא יכול לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
אתה לא יכול להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול לצרף קבצים בפורום זה

חפש:
עבור ל:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
מבוסס על phpBB.co.il - פורומים בעברית. כל הזכויות שמורות © 2008 - phpBB.co.il.