ראי שעל הקיר כתב:
הנה פרט מעניין בביוגרפיה שלי: יצאתי בעבר למסעדות, גם עם צמחונים וטבעונים. אני חושב שמודעות הייתה שם גם קודם, אבל אין ספק שהיא עולה. אין לי שום דבר נגד זה, להיפך. אני מסכים עם כל מי שאמר פה ש-to each his own, וזה דבר מבורך שלכל אחד יש את מה שמתאים לו. אני כן כופר בעובדה שזה קורה בגלל סרטוני הזוועה שאתה מנסה בכל כוחך לקדם, ותיכף אדבר על זה.
גם לא איכפת אם יהיו יותר או פחות טבעונים בעולם. לא איכפת לי גם אם הטבעונים רוצים לעשות נפשות לתורתם, ומי שרוצה ובוחר - שייכנס וישמע. זו זכותם, אדרבא ואדרבא. אבל אתה, שפירא, לא מסתפק בזה.
שפירא, מה זה "אם אני מתעקש"? ודאי שזה מגעיל ויזואלית, מה פה הטענה בדיוק? הבעייה היא שאתה חושב שאמצעי תקשורת צריכים לשדר אותם בפריים טיים ללא עכבות, ועוד יותר חצוף, להכריח תלמידי בית ספר לראות אותם. כשהעליתי את האפשרות שמתנגדי הפלות יראו גרידות בשידור חי ויוציאו תלמידי בית ספר לראות אותם, לקח לך איזה 80 הודעות להוציא הודעה מהשפה ולחוץ ש"אני בעד שיראו הכל". כשהצעתי שפעילי שלום יראו שדות קרב מפוחמים וזרועי גופות, הזדעזעת ושאלת לאן עוד אגיע. למה הזדעזעת? אתם הראשונים שצריכים לברך על האפשרות שפעילים אידאולוגיים יראו מראות זוועה בלי שום עכבות ובלי לבחול בשום אמצעי, כולל הכרחה של תלמידי בית ספר לצפות בהם, אם הם חושבים שזה מקדם את מטרתם. את כל הטענות היפיופיות על זה ש"בסך הכל מדובר בחומר למחשבה ללא רצון להשפיע, רק מנחילים ידע ומראים מציאות" - גם הם יכולים להגיד. אז מה הזעזוע פה?
אם אין עכבות אז אין עכבות. אם מותר הכל כדי לקדם את תורתך, כולל תמיכה בדובר מרכזי שלה שתומך ברצח ובאונס על מנת לקדם אותה, אז מותר לעשות את כל אלה גם בשם תורות אחרות. אתה והאידאולוגיה שלך לא מיוחסים על פני אחרות. אם אתה חושב שלכם מותר ורצוי, אז מטבע הדברים אתה אומר לחשוב שלהם גם מותר ורצוי.
אשר לגבי, אני לא צריך לראות גופות חללי מלחמה מעוותות כדי לקבוע דיעה על מלחמה ושלום. אני לא צריך את סרטוני הזוועה של אגודת אפרת כדי להחליט על דעתי בענייני הפלות. ואני לא צריך סרטי שחיטה כדי להחליט על דעתי בענייני אכילת בשר. לדעתי האישית מראות זוועה אין יור פייס מרתיעים יותר מאשר מקרבים, והדרישה להכריח תלמידי בית ספר לראות אותם היא בכלל שיא של חוצפה ובזיון שלא היית מקבל משום תורה אחרת. אבל אתה חושב שאתה מיוחס, ולך מותר. זה הלך מחשבה שקיים בעיקר אצל פנאטים דתיים.
ונורטון צודק לגמרי. מי שמגעיל זה אתם, שפירא. אתם. כשאגודת אפרת מראה סרטוני הפלות כדי להגעיל אנשים מהפלות, מי שמגעיל זו אגודת אפרת. גם אם הסרטים מציאותיים. כשרשתות טלויזיה ערביות מראות גופות קצוצות ואיברים כרותים מהלחימה בסוריה כדי לשכנע בעד או נגד המרד, מי שמגעיל זה הם. גם אם המראות מציאותיים בהחלט. אתם לא יותר טובים לא מאלה ולא מאלה.
ההבדל הוא שאגודת אפרת, למיטב ידיעתי, עוד לא טענה שצריך להראות את הגרידות בפריים טיים או להכריח תלמידי בית ספר לצפות בהן, ועוד לא שמעתי אותם תומכים בדובר שמטיף לרצח ואונס בשם מה שהם מאמינים בו, למרות שהאמונה שלהם לוהטת לפחות כמו שלך אני מניח.
אז האם כבר התנערת ממי שמטיף לרצח ואונס בשם שחרור החיות? או שתמשיך לקדם אותו?
מאד אהבתי את הרעיון של הצגת הגועל כבעייתית ללא קשר למטרה או צדקת הטיעון, יופי של תגובה.
בלי קשר, האמת שאני ממש תקוע עם הסוגייה הזו כמה שנים, מצד אחד אני מצר על הסבל שנגרם לחיות ואני באמת חושב שזה אגואיזם מצד האדם לאכול אותם אם יש לו אלטרנטיבות מספיק טובות (כמו ההמבורגר הסינטטי שפותח לאחרונה).
מצד שני אני עם בעייה רפואית שמייצרת חוסר ברזל ומחייבת אותי לוותר על הרבה סוגי מזון, בשר הוא בין המקורות היחידים של פרוטאין וברזל שיש לי שלא מקשים עלי.
רק שיהיה ברור, אני אוהב בשר, אני אוהב הרבה מאכלים שמבוססים על בשר וגם טונה. אני לא משוכנע שזה מצדיק את האכילה שלו אבל אני מפעיל רציונליזציות קשות כדי להצדיק לעצמי למה אני ממשיך לאכול בשר וחלק מהזמן אני מצליח להאמין בהן וחלק אני לא.
בהחלט אחת מהדילמות הכי קשות שיש לי...