אורן כתב:
נורטון כתב:
אני בטוח שאכן יש. הרוב המוחלט לא.
כך או כך, כמו שאמרתי, אולי הרמה הפלפולית לא גבוהה במיוחד. אבל נושא כמו "האם מותר לטבול במקווה למטרות סקס אם את לא נשואה" או אפילו נושא כמו הנושא כאן, הם נושאים יותר מעניינים, אקטואליים או רלוונטיים מאשר "שור שנגח את הפרה".
דיני נזיקין זו דווקא סוגיה אקטואלית ורלבנטית מאין כמותה (רק חבל שדינו הנזיקין בהלכה לא מאפשרים קיום שיטת משפט נורמלית).
אולי זה יפתיע כאן מישהו אבל אני הרבה יותר ממסכים עם אורן, אבל לא בתחום דיני הנזיקין שדווקא בהם ניתן להקיש בקלות משוורים ופרות על מאזדות ומרצדסים, וכל כיוצא בזה.
לדעתי ברגע שאין למשפט העברי התייחסות ברורה וחד משמעית למעמדה של חברה בע"מ, תאגיד, בנק, ועוד כמה וכמה סוגיות המהוות כיום את עיקר התפיסה הממונית בעידן הנוכחי, הרי שהמשפט העברי נמצא בבעיה עצומה בנושא, למדתי בחורף דיני ריבית ונתקלתי בבעיה הזו בעוצמות שלא תיתפסנה במונחים הלכתיים, כמובן.
זו גם הסיבה לפיה בתי הדין הרבניים נסמכים יותר ויותר על מערכת המשפט הישראלית/בינלאומית כסוג של מנהג המדינה והסכמת הכלל, כאשר אין להם שום כלי הלכתי טהור לקבוע הלכות בנושאים הנ"ל.
סיבה נוספת לענין, היא היעדר מוחלט של דיונים כלכליים ברוב הספרות ההלכתית במאות האחרונות דבר שנבע בעיקר ממצבם הכלכלי של היהודים שהתעסקו בעיקר בתחום העסקים הזעירים, כך שבניגוד לשאר התחומים ההלכתיים בנושאי אורח חיים ויורה דעה בהם כמעט לכל נושא יש התייחסות ממנה ניתן להקיש גם לשאלות בנושאים עדכניים, הרי שבדיני ממונות ישנו בור עמוק עמוק שבינתים אין אפשרות לדלג עליו.
לא לחינם בעל המשנה ברורה סירב בתוקף לכתוב חיבור כדוגמתו על חושן המשפט, (יש גם ענין שלישי והוא היעדר סמכות הכרעה בדיני חושן משפט בגלל טענת "קים לי", הדבר מהווה מכשול נוסף בפני מערכת המשפט ההלכתית בהיעדה של סמכות משפטית אוכפת מובהקת).
לו היה לנו סנהדרין כיום, או דור חדש של תנאים ואמוראים המצב היה שונה כמובן, בינתיים אני נאלץ בפעם השניה בת'רד הנוכחי לתלות עיני אל הגאולה העתידית ולצפות לטוב.
_____________
נורטון, אני מחשיב בהחלט את תקומת עולם התורה כחלק מהתקומה אודותיה דיברתי, ואני שוב נאלץ למחות על סגנון הדיבור המתנשא והמזלזל שלך לעולם כל כך חי פורה וערכי.