ראובן כתב:
אמירה אחת נוגעת לעבר והאחרת נוגעת להווה.
זה אליי?
אני אביא פה ליתר נוחות את הציוויים לשמירת שבת מן התורה:
וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְכָל צְבָאָם. וַיְכַל אֱלֹהִים בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה, וַיִּשְׁבֹּת בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה. וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי, וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ, כִּי בוֹ שָׁבַת מִכָּל מְלַאכְתּוֹ, אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹהִים לַעֲשׂוֹתזָכוֹר אֶת יוֹם הַשַׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ. שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד וְעָשִׂיתָ כָּל מְלַאכְתֶּךָ. וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לַה' אֱלֹהֶיךָ לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ וּבְהֶמְתֶּךָ וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ. כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה ה' אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ אֶת הַיָּם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּם וַיָּנַח בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי עַל כֵּן בֵּרַךְ ה' אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת וַיְקַדְּשֵׁהוּ. בעיקר בציטוט השני, הקבלה אחד לאחד בין ששת ימי העבודה של האדם (ששת ימים תעבד ועשית כל מלאכתך) לששת ימי הבריאה (כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ...) ובין מנוחת האדם ביום השביעי (ויום השביעי שבת לה' אלהיך לא תעשה כל מלאכה..) למנוחת אלוהים ביום השביעי (וינח ביום השביעי על כן ברך ה'...). איך אפשר להסביר כאן "יום מטאפורי"? אלסטיות מחשבתית והמון-המון רצון וכוונה להאמין בכל מחיר, גם כשההגיון זועק הצילו.
אה, ואיפה עוד יש בתורה הצמדה של הוראת מספר (נניח: השביעי, או: ששת) לזמן (נניח ימים) ומדובר על מטאפורה?
נורטון כתב:
בגדול, לא מעט חוקרים דתיים פשוט טוענים שהמושג יום הוא מטפורי. מעבר לכך גם בגמרא כתוב שאלוהים ברא עולמות קודמים והחריבן, דבר שמיישב בעיקרון את הנושא הזה
שכחתי להגיב על זה.
א. זו לא גמרא (לא שהגמרא קדושה או משהו, אבל מבחינת החשיבות הפנימית בהיררכיה היהודית)-זו מימרה של האמורא ר' אבהו במדרש בראשית רבה ובקהלת רבה: "אמר ר' אבהו: מכאן שהיה הקב"ה בונה עולמות ומחריבן, בורא עולמות ומחריבן, עד שברא את אלו ואמר: דין הניין לי יתהון לא הניין לי (אלה מועילים לי, העולמות הקודמים לא הועילו לי ולכן הוחרבו)". כלומר: 1. זו בוודאי לא התייחסות ישירה לנושא ימי בריאת העולם, הנושא הזה לא עולה בכלל-היהדות קיבלה as is לאורך הדורות את הקביעה שהעולם נברא בשבעה ימים 2. היהדות מנסה למצוא דרכים להתמודד עם הפער בין הידע המדעי לתפישה המסורתית המופרכת, ולכן לקחה אמירה אזוטרית של אמורא במדרש (ואני יכול לשפוך פה בשניה עשרות אמירות מופרכות במדרשים שאף אחד לא מתייחס אליהן ברצינות, כולל יהודים אורתודוקסים דתיים) והפכה אותה לטענה. מופרכת כמובן. מקורות יהודים קדומים לתקופה המודרנית כן עוסקים באמירת ר' אבהו ובהסכמה לכך שכביכול עולמות נבראו והוחרבו עד שנברא העולם הזה, אבל אף אחד לא מערער-למיטב ידיעתי-על היותם של שבעה ימים ימים ממש ולא מטאפורה.
ב. בוא רק נשלים את הטענה: אלוהים כביכול בנה עולמות והחריב, ובנה על היסודות את העולם החדש שבו אנו חיים. הראיות המדעיות לכך שחיים התקיימו כאן לפני מיליארדי שנים וגיל היקום הוא כ14 מיליארד שנה הם בעצם שרידים של העולמות שאלוהים בנה והחריב (ומשום מה לא סילק את הפסולת, אותו למשרד לאיכות הסביבה). כדברי כאחד מגדולי הפורום: נובמת.
יוניק ידידי, אני לא צריך שתשיב על טענותיי. על פי מה שאתה כותב, אין לך ידע מדעי בסיסי ביותר ולכן באמת שאני לא רואה מה אתה יכול לחדש לי בנושא הזה (אני לא מתנשא עליך, אבל אם אתה רוצה להשתתף בדיון שכזה-תלמד מושגים בסיסיים. אני בטח לא אלמד אותך). גם הסיפא שלך מגוחכת, במחילה.