Shiver כתב:
Shiver כתב:
..
..
..
ועדיין, אם מסתכלים במדינות המתוקנות על שופטים ועל פוליטיקאים, הסיכוי שפוליטיקאי ברמה המדינית והמוניציפלית יהיה מושחת גבוה לאין שיעור מהסיכוי ששופט או פרקליט יהיה מושחת. אתה מוזמן לעיין בעצמך בדוגמאות עבר פליליות וסמי-פליליות בפוליטיקה הישראלית ויש לא מעט כאלה.
זה לא רק בגלל מהות התפקיד. זה בעיקר בגלל שפוליטיקאים מטבע עיסוקם אחראים על רגולציה, תקציבים, חלוקת ג'ובים, מדיניות ממשלתית וכו'. בכל החלטה שלהם מעורבים אינטרסים וכסף כמעט באופן ישיר והם נתונים כל העת ללחצם של אנשי עסקים, קבוצות עניין, לוביסטים וכו'. בנוסף הם צריכים לתחזק את התמיכה הפנים מפלגתית שלהם על ידי חלוקת ג'ובים ופרוטקציות. הם מצוי בניגוד עניינים אינהרנטי כמעט בכל החלטה שהם מקבלים.
שופטים ופרקליטים לא מרוויחים באופן ישיר כלום מפסיקה כזאת או אחרת ויש מאמץ ניכר לדאוג שהם יהיו חפים מאינטרסים פרטיים ככל האפשר.
אני באמת לא חושב שאפשר להשוות בין שתי המערכות. גם לא טענתי שמערכת המשפט היא נקייה לחלוטין או חפה מתככים פנימיים כאלה ואחרים, אבל אם משווים אותה לפוליטיקה הישראלית הממוצעת שאנחנו רואים בעשורים האחרונים, היא נקייה בסדרי גודל.
תראה. זה באמת דיון מאוד עיוני. המשפט "הסיכוי שפוליטיקאי יהיה מושחת גבוה לאין שיעור מהסיכוי ששופט או פרקליט יהיה מושחת" הוא צופה פני עבר, ולא צופה פני עתיד, זה דבר ראשון.
דבר שני, המדגם שלך קטן מדי, והאוכלוסיות בכלל לא ברות השוואה. אתה חוסה תחת מטריה אחת "פוליטיקאי ברמה מדינית/מוניציפלית" (ראש אגף בעיריה הוא פוליטיקאי? כי בעקרון הוא דווקא יותר דומה לפרקליט. הוא לא נבחר ציבור.) ו"שופט/פרקליט" שלשניהם יש, שוב, שתי מערכות בחירה ובקרה נפרדות לחלוטין והם גם חלק מרשויות שלטון נפרדות לחלוטין.
ובנוגע לחלק של מהות התפקיד - אתה שוב מתייחס לפרקליטים ל"אידיאל" ולפוליטיקאים למצב נתון.
בכיוון הפוך, עצם העובדה שבכל החלטה של פוליטיקאי מעורבים כל כך הרבה גורמים, לכאורה,
היא זו שמובילה אותה להיות פחות מושחתת. זה טוב שהוא מושפע מאנשי עסקים, קבוצות עניין וכדומה - כי זה התפקיד שלו. הוא נבחר כדי לייצג מישהו. אני עצמאי שאיבד את העסק שלו. אז אני ארוץ לכנסת, ואעביר חוקים ותקנות שייטיבו עם הקבוצה שלי - העצמאיים. בין היתר, בעקבות פגישות שלי איתם, לחצים ותמיכה פנים מפלגתית שלהם בי - בפריימריז שלי. זה מושחת? זה ניגוד עניינים? לא - זה בדיוק התפקיד...
מי משפיע על פרקליט לקבל החלטה כלשהי אם להעמיד לדין מלבד מצב הרוח שלו? למי הוא חב תשובה חוץ מהמשוב השנתי שהבוס שלו עושה לו? הציבור בוחר אותו? מה מערכת הבקרה על פרקליט מלבד המצפון שלו?..אתה שמעת על פיטורים של פרקליט עקב עבודה לא טובה? (בניגוד לפוליטיקאים שמתחלפים כל שלוש דקות) אתה יודע שיש שופטים שמתמנים לבית משפט העליון בלי דקה קודם במערכת השיפוט? ואם הוא מתגלה כשופט לא טוב - שמעת פעם על פיטורין מהעליון? בן אדם יכול להיות שם 15 שנה ולהיות שופט רע.
שורה תחתונה: באופן כללי אני חושב שאנחנו מערבבים בין "מושחת" ל"רע" בדיון שלנו. מושחת זה רע נקודה. אבל יש הרבה סוגים של רע שהם לא מושחתים: לא מוכשר, הגיע לתפקיד עם ניסיון מועט מדי, מקבל החלטות שגויות וללא בסיס מקצועי וכו' וכו' וכו'.
הרבה מההחלטות של אנשי ציבור שנראות לנו "מושחתות" הן פשוט רעות. והרבה מההחלטות של פרקליטים שנראות לנו רעות - עשויות להיות מושחתות. מה האינטרס שלהם להיות מושחת? הכל, החל מלהתקדם בארגון, להתחנף לבוסים, דעות פוליטיות, מחשבה על ג'וב כשיוצאים למגזר הפרטי, אופי, כסף, קשרים חברתיים וכל סיבה נורמלית אחרת שמובילה אדם לשחיתות.
המנגנון הכי טוב למנוע שחיתות של אנשי ציבור נוצר אי שם לפני הרבה מאוד שנים והוא נקרא: בחירות. יש עוד כמובן אלפי בקרות על אנשי ציבור אבל את המנגנון הטוב ביותר שהוא בחירות - לא מופעל על פרקליטים/שופטים, ולכן יש הבדל בין "נבחרי ציבור" לבין פקידים.