עמוס לב כתב:
ehud כתב:
ביהדות למשל אסור להציל גוי או יהודי בשבת (חילול שבת), ובפועל מצילים.
למה?
מצילים יהודי כדי שישמור עוד שבתות הרבה.
מצילים גוי (שלא שומר שבת) "מדרכי השלום" וכו' וכו' וכו'.
המסר של היהדות הוא כזה : למרות חילול השבת, תמיד מצילים אנשים בשבת.
העניין הוא שיש עיקרון שצריך להבין : קדושת השבת (עיקרון החופש) חשובה אפילו יותר מחיי אדם.
לגבי העבדות
בפועל אף יהודי ירא שמיים לא מכה את עבדו (ההפך, העבדים אהובים).
יש פה עיקרון שההלכה מנסה להעביר- להבין שהגוי עובד אצל היהודי, והוא צריך לסור למרותו.
1. אני מכיר "פיקוח נפש דוחה שבת". אתה אומר שזה לא נכון, קדושת השבת חשובה מפיקוח נפש?
2. זה די משעשע שאתה מדבר על עבדים בזמן הווה ומספר כעובדה שבפועל אף יהודי ירא שמים לא מכה את העבד שלו. אולי יש לך חיבור קוסמי לעבר של לפני 3000 שנה ואתה רואה בפועל מי היכה עבדים ומי לא?
3. לגבי יהודי ירא שמים, יש מספיק יהודים יראי שמים שעשו דברים הרבה יותר נוראיים מאשר להכות עבדים, אז הרשה לי לפקפק אם בהיסטוריה לא היה יהודי ירא שמים שהכה עבד או שניים.
היי עמוס, ראשית, אני באמת מאד מעריך אותך על התגובה העניינית והלא עוקצנית.
אני מבין שיש נושאים רגישים, ואני מבין שבפורום הזה יש מספר אנשים חילוניים, ולכן מגיע לך שאפו.
1. כנס ליקיפדיה ("פיקוח נפש דוחה שבת").
אחת מהדעות היא שמצילים על מנת שישמור עוד שבתות.
דעה נוספת היא כמו שאתה אמרת - פיקוח נפש - "וחי בהם" - על מנת שיחיה וישמור תורה ומצוות.
ז"א, ההתר להציל יהודי בשבת (לחלל שבת עבורו) הוא רק בשביל הסיכוי שהיהודי הזה ידבוק בה' ובמצוותיו, ולא כדי שיאכל במבה וביסלי (או יעשה קריירה שלא תוך כדי דבקות בה' יתברך).
2. מקובלני מרבותי שכל נהגו היהודים (שמעתי גם פעם רב אומר שיש לכך עדויות).
בנוסף, רואה אני שיהודים יראי שמיים אינם רחמנים, ולכן אין סיבה להניח שלא כך נהגו אבותם.
3. אדם שהוא ירא שמיים (רואה שמיים) בכל רגע נתון, לא יכול להתנהג בצורה בעייתית.
למשל, אני שומע הרבה לאחרונה אנשים שאומרים על משי-זהב "איך יכול להיות שחרדי ירא שמיים מתנהג כך?!??".
יש רק בעיה אחת עם השאלה הזו - הוא לא חרד לה', והוא גם בטח לא ירא שמיים.
1. אתה אומר משהו מוזר לי. מותר לעבור על עבירה, רק בגלל שהעבירה שאתה מבצע תגרום לטוב יותר. כלומר לפי הלוגיקה הזאת, אם יהיה מקרה שבו תדע שאם תאכל חזיר, 1000 יהודים יוכלו להימנע מאכילת חזיר, אז אתה תאכל את החזיר? אני ידעתי שבנושאים הכי משמעתיים, מניעת עבירה עתידית לא מכשירה עבירה, גם אם היא קטנה לעומת העבירה העתידית.
3. כלומר עכשיו נותר לנו להתווכח כמה אחוז מהעם היהודי הוא ירא שמים. לפי ההווה, לפי העבר ההיסטורי ולפי התנ"ך בכל זמן זמן חלק גדול מהעם היה רחוק מלהיות ירא שמים. אני חושש, שעבדים כנענים לא ממש היו במוסדות שיקום אצל חלק לא קטן מהבעלים היהודים שלהם וכמובן שכל זה באישור התורה, כפי שכבר הסכמנו על כך.