Hacohen כתב:
ברור שזמן שוחק בניינים, הכוונה היתה שבכל מקרה אם אוכפים לפי חוזק-זה הקריטריון כך שזה שכתבת "דיברתי על 30-40 שנה" לא רלוונטי אם בניין יותר חדש לא עומד בקריטריון.
לגבי א', זו הצעה לא הוגנת, לא סבירה, לא מידתית ובעיקר לא ישימה. אתה אשכרה מצפה שהמדינה תאכוף עלויות חיזוק מX מאות אלפי האנשים במדינת ישראל שהם בעלים של דירות במבנים חלשים. כולל אנשים שחיים מהיד לפה. כולל אנשים שלא חיים מהיד לפה אבל לך תביא עכשיו את הכסף. כולל מיורשים. כולל מאנשים שלא חיים בארץ. בהצלחה לך עם זה. וזה באמת רק הקצה של בעיית הישימות, עוד לפני שאנחנו מדברים על מקור החיוב המשפטי לחייב אדם לחזק מבנה שלא הוא בנה, אלא שהוא רכש כצרכן במיטב כספו מתוך הנחה סבירה שהוא בטוח לשימוש וכשלא חלה עליו בזמן הקניה שום חובה שקרובה לחובה שאתה מתאר.
כן, גם רכב חדש יכול לפעמים להיכשל בטסט, ועדיין לא עושים לו טסט. עניין של סבירות. בניין חדש שעומד בתקנים, עבר בדיקות של הרשויות ושל גופי ההצלה, קיבל טופס 4 - הסבירות הרבה יותר נמוכה שייכשל בטסט, ולכן לא הייתי מחייב אותו בטסט, כמו שרכב חדש לא מחויב בטסט ב-3 השנים הראשונות.
לגבי א', אני מניח שהאלטרנטיבה ההוגנת, הסבירה והמידתית היא מה שראית בחולון ולפני זה ברמת גן.
גם עלויות רכב ישן הן על מי ש, ובכן, קונה רכב ישן או מחזיק את אותו רכב הרבה שנים - בעיקר משום שהוא כנראה לא יכול לקנות רכב חדש יותר, או החליט לחסוך ולהסתכן. אני מניח שכמו בשוק הרכב, יהיו סביב זה גם מוצרים ביטוחיים כמו שיש ביטוחים מקיפים לרכבים.
את המבנה לא האדם בנה, אבל הוא הבעלים שלו (רכוש משותף של כל בעלי הדירות בבניין). גם בעל הרכב לא ייצר את הרכב ולא בנה אותו, הוא רק הצרכן שרכש אותו במיטב כספו. אבל יש X שנים שאחריהם נגמרת אחריות היצרן לשמר אותו במצב תקין, והאחריות (כולל ההוצאות הכרוכות בה) חלה על הבעלים. ואפילו, תאמין או לא, יש מנגנון חוקי ומשפטי שמעביר אליו את האחריות ואת ההוצאות.
בעיות ישימות? לא אמרתי שכל עבודת המטה נערכה בראש שלי, זה בסך הכל רעיון ראשוני. מצאו פתרונות לדברים יותר מסובכים.
הבניין שהתמוטט בחולון היה לפי הדיווחים בן 54 שנים. בהנחה שהיה מתגלה שנה קודם שאפשר היה לחזק אותו להציל אותו, ולא יום לפני שהתמוטט - אתה חושב שהיה צריך לחייב את הקבלן שבנה אותו ב-1967 לחזק אותו? איפה מתחילה האחריות של בעלי הרכוש על רכושם?