אני אתייחס נקודתית לדברים שכתבת :
Amos Gueta כתב:
2. אתה מניח שיש דברים שליליים בתורה כי התורה הוא האמת המוחלטת ואם קרו דברים שליליים אז הם יכתבו שם עם החיוביים. אתה מביא את הנקודה הזו כהצדקה לאמונה שלך באמיתות התורה.
4. מכאן נובע, שנוכחות דברים שליליים בתורה לא מצדיקה את האמונה שלך באמיתות התורה.
2. זה לא שאני מניח קודם כל שהתורה היא אמת מוחלטת, ורק לאחר מכן אני מצדיק בכך את הימצאות הדברים השליליים.
אלא מה שאני אומר שעצם העובדה שכתובים בתורה דברים שליליים (למשל על גיבורי התורה), זה משדר סוג של אמינות, וזה אחד הדברים (רק אחד מבין כמה) שגורם לי לסבור שהתורה היא אמת.
כמו שכתבתי ל"הכהן" זה יותר סוג של עמדה נפשית שאני חווה כלפי מה שהתורה מציגה. אבל זה לא שהחלטתי מראש שהיא אמת.
אני אנסה להדגים (יש לי זיכרון טוב לפעמים) - אם אני זוכר נכון פרסמת לפני כמה חודשים/שנים מודעת דרושים פה בפורום, משהו עם עריכת סרטוני כדורסל שעדיף שיהיה גם ידע ב AZURE וכו' (תסלח לי אם זה לא היית אתה אלא מישהו אחר).
תתאר לך שמישהו מגיע אליך לראיון עבודה ואתה קולט שהוא מנסה למכור את עצמו בכוח ולשדר שהוא יודע הכל ושולט בעולם המדיה והכדורסל וכו'.
לעומת זאת יגיע אליך מישהו אחר לראיון עבודה והוא יהיה קצת יותר צנוע ויגיד לך למשל "יש דברים שאני לא מכיר, אבל אני כן אשמח לקבל את ההזדמנות להכיר וכו' . . ."
אני לא יודע איך זה יהיה אצלך, אבל בעיני לפחות, דווקא השני (הצנוע) ישדר יותר אמינות.
האם זה לבד יוכיח שהוא אמיתי?
לא!
אבל אם יהיו לי סיבות אחרות להאמין שמדובר באדם המתאים לעבודה, אז הכנות שלו במהלך הראיון תיזקף לזכותו
4. אם זה בא לבד, ברור שזה לא מצדיק. אבל שזה בא עם טיעונים נוספים (ועם רצון של בן אדם להאמין), אז זה יכול לתת את האפשרות למה שנקרא Belief - קרי רציונליות בבסיס האמונה.
Amos Gueta כתב:
ועניין הTOP DOWN הזה שאתה חוזר אליו כל הזמן הוא בדיוק הסתמכות על FAITH. בגלל זה אין לו ערך בדיון בכלל.
להתחיל דיון לאמונה באלוקים זה לא FAITH.
לא חסרים טיעונים פילוסופיה ולוגיקה בזכות האמונה.
אתה בטח מכיר את הטיעון הקוסמולוגי, האונטולוגי, טיעון הכוונון העדין וכו'.
אפשר להסכים או לא להסכים, אבל אני לא חושב שזה FAITH.
זה מה שהתכוונתי שכתבתי TOP DOWN
Amos Gueta כתב:
אלוהים או ברא את אדם וחווה ביחד, או ברא אותו קודם ואותה אחר כך.
יש את ההסבר האמוני הזה (ראשון) :
בפרק א' נבראה מהות רוחנית (נקרא לה "נשמה") שמכילה גם תכונות זכריות וגם נקביות.
אדם = אותם.
בפרק ב' מאוחר יותר מבוצעת ההפרדה של אותה מהות רוחנית לשתי מהויות נפרדות - הצד היותר זכרי נהיה מהות עצמאית, והצד היותר נקבי נהיה מהות עצמאית.
לפי ההסבר הזה רואים גם שזה כרונולוגי
יש את ההסבר האמוני הנוסף(שני) :
דיברה התורה כלשון בני אדם - הקב"ה בחר להציג בתורה שתי הסתכלויות שונות על המציאות.
בראשונה תפיסה אחדותית יותר של המציאת.
בתפיסה השנייה לעומת זאת מוצג הפירוד שקיים בן הזכר לנקבה בעולם, ושיחד איתו מודגמת גם הדומיננטיות הזכרית בעולם.
כמו כן יש את ההסבר הביקורתי :
מדובר בשני מקורות אנושיים שונים, כנראה המקור ה"אלוקי" והמקור הי-ק-ו-ק.
לאחר מכן שני מקורות אלו הוכנסו לספר בראשית ונערכו במידה מסוימת.
אגב, מהסתכלות של אדם ביקורתי, מה שמעניין זה שכאן עורכי התורה לא ביצעו עריכה וניסו לשלב בין שני הסיפורים באופן יותר הגיוני . . .
אבל בכל מקרה אני מניח שיש כאלו שיבחרו שזה ההסבר הכי הגיוני והכי פשוט שיש (התער וכו')
עמוס, כהן, נורטון, sheky, רוני, תומר, לב, ראי, היקרים,
לכל אחד מאיתנו יש את הבחירה החופשית להחליט.
אני באמת רוצה ומקווה שתבחרו נכון