noam04 כתב:
למודל הישראלי יש יתרון עצום לרמת המדינה בשגרה - מצמצם יכולת תכנוני מס אגרסיביים למרבית האנשים ובכך ממקסם על גביית המס, פשטני מאוד בהשוואה למודל האמריקאי (לא צריך המוני פקידי שומה לעבור על כל הדו"חות) ומגביר יכולת השקעה של הכסף (שווי הכסף וההבדל בין גבייה זורמת לאורך השנה לבין גבייה חד פעמית בסופה). הבעיה במודל הזה זה שאין קשר ישיר בין כל אזרח לממשל - אירוע שלא מעניין אף אחד בשגרה, אבל הוא דרמטי באירוע משברי כמו שיש לנו עכשיו - למדינה אין שום יכולת לפלח בצורה נורמלית ובהירה כמה כל אדם הרוויח (לדוג' אם בן אדם עובד בכמה עבודות או שיש לו הכנסות לא מעבודה) ואין לה על כל אזרח את נתוני ההון המדויקים
מכאן, היכולת של המדינה לשים "קריטריונים" לסיוע מייצרים אירוע כמעט בלתי אפשרי של ניתוח נתונים שפשוט לא בידי הממשלה ובשביל לאסוף אותם יצטרכו שבועות על גבי שבועות (וגם אז לא ברור איך יצליחו)
דבר ראשון תודה על הניתוח. אני לחלוטין מסכים שאם כבר להביא סיוע, שהוא יהיה בצורת שוברים ולא במזומן לבנק.
משהו לא הבנתי - אם למדינה (רשות המיסים לצורך העניין) יש נגישות לתלושי השכר של כל האזרחים באופן חודשי (בין אם עבדו בעבודה אחת או יותר) - מדוע היא לא יכולה לעשות SUM ולהבין כמה כל אדם הרוויח בחודש, בחצי שנה או בשנה?
העובדה שהמדינה לא יודעת דברים בסיסיים כאלה על האזרחים שלה, נתונים שהם חשובים לא רק בימי קורונה אלא באופן כללי - לגבי תכנון תקציב, בניית מערכות מסובכות ועוד - היא תעודת עניות. זה רק עוד נקודה שמשקפת כמה הממשלה הזאת לא מתפקדת.
ואף אחד לא מדבר על זה כל כך, אבל ישראל נכנסת לגירעון עמוק והגדלה משמעותית של היחס חוב לתוצר. כבר הפסקתי לעקוב אחרי הנתון, אבל נדמה לי שהוא כבר עלה ל80%. מה אומרות חברות דירוג האשראי על ישראל כיום? האם האופק שלילי או חיובי?
איך בימים כאלה ישראל הצליחה לגייס 500 מיליון יורו בריבית אפסית?
זה היה גיוס למשקיע פרטי מאירופה. משהו מאוד אפלולי ומסתורי... לא ברור.
https://www.bizportal.co.il/globalmarke ... cle/782226