גינות מיכאל כתב:
מה שרבי נורטון אמר.
ראשית אני מופתע מאוד מאוד לשמוע ממך שהתנאים חיו מספיק זמן אחרי מתן תורה כדי לקבוע מסמרות על מסורות מסוימות, בעוד שביקורת המקרא טוענת שאת רוב המצוות הם ייסדו, והיהדות התעצבה כפי שהיא, רק תקופה קצרה לפניהם, האיך הם יכלו לקחת סיכון לומר משפט שכזה בעוד עם ישראל זה עתה כמעט עיצב את מצוותיו ותורתו? (טוב, זה רק מראה כמה גם מתנגדי הדת לא באמת מקבלים את הגירסא השקרית הזו).
ענין נוסף, העיקרון הבסיסי והמוחלט של טקסטים תלמודיים מסוג זה (עדיין היא מוחזקת בידם) הוא, שהוא רלוונטי לכל תקופה שהיא, כשחז"ל כותבים שמצוות מילה מוחזקת בידי ישראל בניגוד למצוות אחרות, המשמעות היחידה של המשפט היא שהענין חייב להישאר כך לנצח, כי אחרת ביום מן הימים כשיבוא לומד ויקרא את הטקסט הוא יופרך בעיניו מן המציאות.
כשחז"ל כותבים שמצווה שלא מסרו עליה את הנפש לא תישאר לדורות (כמו זו שמסרו עליה את הנפש), המשמעות הפשוטה היא שאכן בעתיד יהיו מצוות שלא יתקיימו ויישמרו באותו תוקף וחוזקה כמו מילה ועבודת כוכבים.
(משוגתי היתה רק בהחלפת ענין הקיבלוה בשמחה, בענין מסרו עליה את הנפש, טעות מובנת לאור סמיכות המשפטים, וכבר חזרתי בי מהענין [מה שרומז לי לחזור במהרה על מסכת שבת]).
__________________
אגב, ובלי קשר אינני מחסידיו של הרב זמיר כהן ואיני רואה בחז"ל נביאים יודעי כל (ומבחינתי, חכם עדיף מנביא), המונח נבואה בהקשר זה הוא אלגורי בלבד, מבחינתי מדובר בפרשנות של חז"ל לרעיון מסוים, פרשנות שהוכחה ברבות הימים לנכונה ומדויקת.
כן, רק שאת מה שרבי נורטון אמר סתרתי די בקלות עם המילה "עדיין" שאתה מוסיף להתעלם לחלוטין מקיומה.
ותנוח דעתך. אני לא מאמין בכלל ב"מתן תורה" (במובן של הסיפור המיתולוגי לילדים/אנשי קדם נטולי טלוויזיה שמופיע בתורה, עם כל המשה שרבינו שעולה לשוחח צפוף עם יהוה, ההר העשן והרואים את הקולות), והנסיון שלך להוכיח ממה שאמרתי ש"זה רק מראה כמה גם מתנגדי הדת לא באמת מקבלים את הגירסא השקרית הזו (של בקורת המקרא)" היא אותה מחלה שתומר כבר הצביע עליה אצלך: שיוך דעות והכללות למי שאינו קשור לאותה דעה או הכללה. תשתדל להתייחס למה שאומרים לך ולא לאסוסיאציות שקופצות לך לראש. בכל מקרה, כוונתי היתה לומר שאני מאמין שעד שאותם תנאים שאמרו את מה שאמרו על המילה ועל העריות אמרו זאת מספיק זמן לאחר שהמצוות האלה התבססו בעם, והם חיו בתוך עמם ויכלו לדבר על זה. והם אמרו
עדיין, ריבונו של עולם.
לגבי מה שאתה ממשיך על ה"עקרון הבסיסי והמוחלט" הוא בעיניי קשקוש מקושקש. חז"ל אמרו "עדיין מוחזקים בידם", בא גינות וכדי לסדר לעצמו לוגיקה מזויפת בראש החליט שהם אמרו "לעולם/לדורות". בולשיט.