נורטון, אתה משתף פעולה עם הטעייה מסוימת, נפוצה אמנם, יש בה גם נבטי אמת מסוימים, אבל עדיין טעות.
1. נכון שבעבר רוב שומרי התורה לא למדו בישיבות, אבל זאת משום שהמערכת היהודית בעבר (אם נדלג כמובן על 30 השנים שקדמו למלחה"ע השניה) לא הכירה שום אפשרות (ממוסדת ורחבה) של חילון או עקרונות הסותרים את דרכה, ולכן כל מי שלא היה לו כח או מח ללמוד תורה הלך לשוק העבודה אבל לא פספס מעולם מנחמעייריב עם עין יעקב (השתדל לפחות), כיום, במציאות בה רוב העם היהודי נטש את התורה מאחורי גיוו, ויציאה לעבודה משמעה (וודאי עבור בני נוער) חשיפה אדירה לכל דבר שרוח התורה אינה נוחה הימנו, הישיבות הפכו מבית לימוד התורה ויצירתה , לסוג של תיבת נח יהודית חרדית. חממה המבטיחה (לרוב) יהדות על עקרונותיה, ושמירת מצוות. התכחיש זאת? בהמשך לדברי הנ"ל, עם קום המדינה נוצרה חרדה גדולה בקרב גדולי התורה (ואאל"ט היא היתה מגובה בהצהרות של בן גוריון או לפחות כך היה המיתוס החרדי) ששומרי המצוות ייעלמו אט אט מהחיים להיות ככל אזרחי המדינה ובמקרה הטוב יהיו שמורת טבע לזן שנכחד, לכן נוצר מאמץ מוגבר להקמת חומות מסוימים כדי ליצור מערכת חזקה ומבוססת. איני מתכחש לכך שמדובר בהקצנה מסוימת, הקצנה שפוגעת יותר מכל בישיבות עצמן שהפכו לבינוניות יותר ופחות מצמיחות ענקי תורה כבעבר אלא תלמידי חכמים סטנדרטים, אבל מדובר בהקצנה שהיא לדעתי פועל ישיר ומוכרח מההקצנה החילונית. (ושוב אחזור, מתקיים כל העת תהליך איטי אך יציב לשוב המצב לקדמותו בדמות פתרונות לאדם ירא השמיים לפרנס עצמו כהלכה בלי להיקרע בין אמונתו וחברתו.) (אמנם, עמי הארצות וכפריים נבערים שלא ידעו צורת אות בתפילה ולימוד תמיד היו, אבל בהם איני רואה שום דבר טוב, ולא היה בכך שום דבר מבורך אלא קללה שמוטב שהוסרה.)
2. אשר לתולעים (כמשל): ראשית, אוכל בשמחה לצטט לך קטעים שנכתבו לפני מאות ואלפי שנים על איסור להכניס לפה אפילו קצה זנב של חרק, לכן באופן עקרוני דבריך אמורים להיבדק במבחן המציאות, וכל עוד היא מלמדת כי קיימים חרקים בכמות כזו שאינה אסורה על פי חוק ולכן אין לחברות ולמגדלים בעיה עם זה (הרי ויא לא נוכל), קשה לך לומר שדובר בהמצאת הלכות, רק מה, מסכים איתך שבעבר לא התייחסו לנושא באובססיביות כזו שמתייחסים אליו כיום, אך לדעתי יש לכך סיבה משמעותית אחרת, ההתפתחות הטכנולוגית שינתה הרבה מדיני התורה בכל בחינה שהיא אם בעבר אבותינו הלכו עם תפילין שהיום היו נחשבות כמעט לפסולות רק משום שלא היו להם המכונות המאפשרות לעבד עור בצורה מדויקת ואסתטית, הרי שכיום כל ילד מתהדר בתפילין שהבית יוסף היה מתחנן שיהיו לו. איני רואה בכך פגם או הקצנה, אלא להיפך, התקדמות. הדבר בא לידי ביטוי באלף ואחד נושאים אחרים כמו בדיקה ממוחשבת לספרי תורה. אבל, וזה אבל גדול, הדבר בא לידי ביטוי גם לקולא, כמו התרת חליבת גוי ע"י מצלמות, (פס ייצור מהדרין של תנובה) דבר שלא היה מתאפשר בעבר, או מצות טעימות ופריכות הנוצרות במכונה (לרוב שומרי התורה, מלבד כזית ראשון כמובן), או העובדה שבעבר בפסח היהודים היו אוכלים רק תפוחי אדמה ומצות (החיי אדם שחי לפני כ300 שנה התיר תפוחי אדמה בפסח בגלל פיקוח נפש) ואילו כיום הטכנולוגיה מאפשרת לפקח על אינספור מוצרים, ובטוחני שלו היה התהליך מתרחש להיפך, היית מתאר את הדבר כהקצנה. אפילו נושא כמו פאה נכרית לנשים שבעבר היה נראה כמו קש וגבבא ולכן הנשים הלכו עם מטפחות, בניגוד למציאות כיום בה קשה להבחין בין פאה לשיער, הוא דוגמא להתפתחות הפוכה. תקצר היריעה מלפרט אבל ישנם דוגמאות רבות ומפורטות בענין. לכן גם בנושא החרקים, הטכנולוגיה אכן גורמת לנו לראות דברים שבעבר לא ידענום ולגלות חרקים שבעבר לא ידענו על קיומם. (ואני יודע שמותר לאכול חרק שלא ניתן לראותו בעין בלתי מזוינת אבל אני מדבר על רוב סוגי החרקים שהטכנולוגיה מסייעת לגלותם אבל לאחמ"כ העין רואה אותם בבירור) ולכן איני רואה בעיה בכך שאנשים נזהרים יותר ומשתדלים לאכול דבר שלדעתם בוודאות אין בו את אותם חששות. (מה עוד שכאמור ברוב המקרים לא מדובר בהמנעות מאכילה אלא ביצירת אלטרנטיבות חלופיות ועדיפות יותר), למרות כל הנ"ל, ולגופו, הרב ויא הוא אכן דוגמא קיצונית ומגזימה לאובססיביות הלכתית (הוא אינו סמכות הלכתית כלל וכלל) ולכן דבריו אינם מתקבלים כתורה מסיני והוא אינו חף מביקורת, ובאוזני שמעתי מהרב קנייבסקי זלזול מסוים בהוראותיו ותיאורו כמחמיר יתר, כך שאינך צריך לשפוט רק לפי הפרסומים בנושא אלא לבחון את יישום ההוראות בשטח.
ושוב לא אכחיש שקיימת הקצנה כלשהיא כחלק מהיותה של החברה ממוסדת אוטומטית וחיצונית יותר, ופנימית פחות. אבל מדובר במשהו שולי וקטן בהרבה מכפי המתואר כאן, (וכאמור קיימת גם מגמה בכיוון ההפוך כך שהדברים מתאזנים). בגדול, אין הבדל גדול בין ביתו של רש"י לביתי שלי.
נ.ב. לטענתו של ויא (שלמיטב ידיעתי מגובה ע"י אגרונומים רבים) היותו של העולם כפר גלובלי יוצר מצב ולפיו בניגוד לעבר שהפירות וירקות היו מוגנים מתולעים וחרקים ממדינות אחרות, הרי שהמציאות כיום דינמית ומשתנית והתיעוש יוצר ריבוי גדול יותר של חרקים והפיכתם לעמידים יותר, לכן ניסיון העבר אינו כל כך רלוונטי לענין, לא אדע להכחיש או לאשר זאת, אבל למיחש מיהא בעינן.
נערך לאחרונה על ידי גינות מיכאל בתאריך ד' יולי 11, 2012 8:42 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.
|