קובי כתב:
צ'ונסי,
אנחנו רחוקים בדעותינו כמרחק מזרח ממערב ובכל זאת ה"פתרון" שלנו מבחינה טריטוריאלית לא כזה רחוק (אולי כי שנינו בבסיסנו אנשים שוחרי שלום), אבל לפני שאשטח את משנתי, אני חייב להגיב להודעה האחרונה שלך.
הטעות היסודית שלך היא שאתה חושב, בדומה לשונאנו, שהיהדות היא דת ותו לא. לידיעתך, אנחנו עם לא פחות ואולי יותר מהרבה עמים אחרים להם יש מדינה, ולבטח אנחנו יותר עם מהערבים המתקראים "פלסטינים".
נקודה נוספת, בתור אחד שגר שם, אתה וודאי יודע לא פחות טוב ממני שארה"ב אינה מבוססת על אף דת, למעשה החוקה והאבות המייסדים טרחו לציין כי זו מדינה בה יש הפרדה בין דת ומדינה (אל תאמין לכל מה שחברי "מסיבת התה של בוסטון" אומרים לך).
הערה נוספת, בתור חובב היסטוריה אני יודע מה ההבדל בעיני העולם בין גבולות ששוחררו ב- 48' לגבולות ששוחררו ב-67', השאלה היתה מפונת אליך. בין השורות היה ניתן להבין שלמעשה, בעיניך אין הבדל זה נבלה וזה טריפה. באמת שהתהום הפעורה בנינו כ"כ רחבה ועמוקה שאני לא רואה פלא הנדסי שיכול לגשר בנינו ולא נותר לי אלא להצטער על כך.
דבר אחרון, שגם יוביל סוף סוף לפתרון המוצע שלי, אתה למעשה מציע מדינה פלסטינית שהיא "יודן-ריין" ומדינה יהודית ישראלית עם מיעוט המתנגד לעצם קיומה. זה, עם כל הכבוד, לא קץ הסכסוך. זה לכל היותר "שביתת נשק" שבה האויב מנצל כדי לשפר עמדות (ע"ע שביתת הנשק במלחמת ההתשה) ולזה מובן שאני לא מסכים.
ההצעה שלי היא בבחינת הרע הכרחי:
הקמת מדינה ערבית נוספת על בסיס גבולות 67' עם חילופי שטחים, כלומר סיפוח גושי ההתנחלויות וירושלים (ללא הכפרים) והעברת כפרים ערבים על תושביהם לשטחי המדינה הפלסטינית.
אין זכות שיבה, מכל סיבה שהיא. ערבי שמרגיש נוסטלגי יכול לתייר בארצנו היפה.
המדינה הערבית תהיה מפורזת (לא שזה שווה משהו).
בנושא המים אני לחלוטין לא מבין, אבל אני מניח שבעזרת כסף ערבי ניתן לפתור את הנושא.
הכרה מלאה של שני הצדדים זה בזה.
ופתאום הטרמפ שלי לטיול בשטחים הכבושים של רמת הגולן הודיע שהוא מאחר ברבע שעה, אז אולי נספיק לעשות שלום עוד בבוקר.
א. אני לא עושה טעות וזה לא חשוב לי אם אנחנו עם מ-48 או מלפני המפץ הגדול ואם קיים עם פלסטיני מימי התנ״ך או רק מאז שהרצל החליט שהוא רוצה ואז הם החליטו לעשות לו דווקא.
ב. ברור שארה״ב לא מתנהלת לפי הברית החדשה (והשנה שלי בניו יורק לא זה מה שגרם לי להבין זאת) , אבל היא ללא ספק בעלת סממנים נוצריים. כמו שאני לא מתנהל על פי ההלכה היהודית, אבל אני חי במדינה בעלת סממנים יהודיים. אצלם ההפרדת דת מדינה גדולה יותר, אצלנו פחות. לא זה הנושא.
ג. גם אני חובב היסטוריה גדול מאוד. אני חובב היסטוריה ישל אותם שנים עד כדי כך שקראתי ו״חקרתי״ על אותה תקופה הרבה יותר משהייתי רוצה.. לפיכך, אני לא חושב שזו נבלה וזו טרפה, אני יודע שזו נבלה וזו טרפה, כי שמעתי על מספיק עדויות למעשי נבלה ולפשעים אנושיים מוסריים חמורים של בני עמנו, גם ברמה הרעיונית וגם במעמד היישום, ולצערי הייתי צריך לגלות את המידע הזה באופן כמעט אישי לחלוטין ואז לגלות שבבית הספר הציוני סיפרו לי המון שקרים בנוגע למלחמת 48 ולהולדתה של בעיית הפליטים, לא שאני לא מבין את זה, המפעל הציוני מנסה להגן על עצמו. ״מי שיודע יודע״, אין לי כח ופנאי להיכנס לאיפה שיקרו ולמה, אני מניח שאתם מבינים פחות או יותר למה אני מתכוון.
ד. כשעניתי ידעתי שאתה לא בן 14 ששואל על מנת לגלות מידע חדש אלא שואל לדעתי.
התשובה היא אותה תשובה. ההבדל בשבילי הוא ההבדל שרואה רוב העולם הנאור.
כמו שאמרתי כבר, גם כשאני מציע הצעות שלום בפורום סל ניוז אני מתעסק במצוי ולא ברצוי. אישית, כן, הייתי רוצה שיפו ועכו יהיו ערים ערביות. אני חושב שזה הצודק. אבל בנושא הזה ובהבדל בין 48 ל67, אני מעדיף צדק חלקי בפועל על פני צדק שלם בתאוריה.
ה. זה לא נכון שאני מציע מדינה ערבית ומדינה דו-לאומית. רשמתי שאני חושב שלאזרחי ישראל צריכה להיות הזכות לבחור.
מה שאומר, שאם יהיו יהודים שיירצו להמשיך לגור באריאל תחת מדינה פלסטינאית, אני בעד. ברצינות לגמרי. אתה טוען יודן ריין בגלל שלא יהיה רצון? מה לעשות, זאת המציאות, פה יש ערבים שיירצו להישאר, ושם כמעט ואין יהודים שרוצים להישאר.
המיעוט הערבי שיישאר במדינה היהודית לא יחתור תחת המדינה כמו שלא חתר עד עכשיו,
ובוודאי ובוודאי שלא ייתנגד לעצם קיומה אחרי שבחר להישאר במקום זה אחרי חתימת הסכם שלום הוגן שלא מפלה אף צד (כן, לא מפלה, למרות ש״אנחנו״ כרגע החזקים ולכן מרגישים שאנחנו אלה שצריכים להחליט מה יהיה הכי טוב לנו ושהצד השני יסכים או יזדיין) . בוודאי שזה לא מה שיסיים את הסכסוך בין המיעוט הערבי במדינת ישראל לרוב היהודי, הסכסוך יסתיים, ואיתו ההכרה של ערביי ישראל במדינת ישראל, כשמדינת ישראל ואזרחי ישראל יפסיקו להתייחס אליהם כאזרחים סוג ז׳.
אני כבר רושם יותר מדי זמן תוך כדי נסיעה לצד חברים כועסים, אז במשפט -
זכות שיבה חלקית למען איחוד משפחות הכרחית למען יצירת צדק חלקי. זכות שיבה חלקית שכזאת, בעלת מגבלת זמן, היא פתרון אמצע צודק. כשזה בהגבלת זמן, ומצד שני כל יהודי לעולם יוכל לעלות לישראל ולהתאזרח בה מיידית, לדעתי גם מייצג צדק וגם פתרון ביניים בין שני הצדדים וגם לא באמת מאיים על הדמוגרפיה.
לגבי סיפוח גושי התיישבות והעברת כפרים ערביים לשטחי הרשות - זה לא אפשרי בפועל מבחינת השטח, לא יותר מכמה יישובים.
לגבי המים ומעבר לזה- העזרה שתצטרך לקבל המדינה הפלסטינית החדשה בבנייתה- מן הראוי שמי שהרס יעזור לבנות.