נורטון כתב:
אבל למה לעזאזל החרדים גם צריכים להסכים לשאר כל הדברים שכלולים בלימודי הליבה ושבסופו של דבר לא יתרמו לילד בהכרח בעתיד, וכן לעיתים נוגדים את השקפת העולם של ההורים. מורשת, רוח, חברה, ספרות. מצטער אבל אני לא רואה סיבה ובהחלט יכול להבין את החרדים בנקודה הזאת.
מה הכוונה בלא יתרמו? לא יתרמו בכך שלא יהיה לו מקצוע?
http://www.mako.co.il/news-israel/educa ... 731018.htmלא רק שאפשר להתקבל בלי בגרות, אפילו לא צריך לסיים תיכון... אני מניח שמסלול זהה יכול להיות גם לחרדי שירצה לרכוש השכלה גם ללא מקצועות ליבה.
הידע שלי מהתיכון במתמטיקה היה כל כך זניח ברגע שנכנסתי לאוניברסיטה, שהתרומה שלו הייתה אפסית. הרי בלימודי מדעים אחד הדברים הראשונים שאתה לומד זה הגדרות "אמיתיות" לכל הנוסחאות חסרות התוכן שסיפרו לך עליהם בתיכון.
לכמה אנשים הידע במתמטיקה עוזר בחיים? כמה אנשים מבני דורי (25-30) למדו אנגלית באמת מבית הספר ולא מהטלויזיה/אינטנרט? כמה פעמים השתמשתי בדיוק בידע שלמדתי בשיעורי ביולוגיה בכיתה ט' או בשיעורי של"ח שלי בכיתה י'?
ואחרי כל זה, אני מאמין גדול במערכת ההשכלה התיכונית ובעיקר באקדמית, אבל לא כ"מקצוע", כי זה חרטא בעייני, אלא בתור כלי מסווג (כי הרי אי אפשר לממן את האונ' לכולם) ויותר מזה ככלי מכווין.
בתיכון גיליתי שאני טוב בפיזיקה ומתמטיקה ולמען האמת מסוקרן מכל העניין הזה. כל הידע הזה היה שווה כקליפת השום ברגע שנכנסתי בשערי הפקולטה להנדסה אבל הידע הזה הוא מה שהכווין אותי לקרייה בתחום.
בעזרת לימודי התנך, היסטוריה, ביולוגיה וכימיה אני יכול לשמוע שיחה כמאזין מהצד ולא להיות בור מוחלט אלא להיות חלק משיחה שמחוץ לעולם המקצועי הצר שלי. ניתן לטעון, ולא אתווכח, שמערכת החינוך היום היא בית חרושת לציונים ולהישגים, וזה משהו רע מאוד. אבל הבסיס של מערכת החינוך (בעייני) זה לא לתת לך מקצוע לעתיד, אלא לתת לך כיוון לעתיד ולפתוח לך את האופקים.
ולעניין החרדים, אני חושב שהם צריכים ללמוד לימודי ליבה אם הם מתכננים בעתיד להשתלב בחברה הרחבה יותר בארץ. בהנחה ואין להם עניין לא בליבה ולא בהשתלבות אז לא בכוח, אבל אני לא חושב שמשרד החינוך צריך לתקצב את זה. אם רוצים את תקציב משרד החינוך אז צריך להיות כפופים למשרד החינוך. אי אפשר להשאר אוטונומים ומנותקים ולדרוש כאילו היו חלק ממכלול.