גינות, שוב אפשר לחלק את השאלה לכמה חלקים. אציין גם שהדברים שנכתבים כאן מבוססים על היגיון ועל ידע כלכלי, אבל לא על ידע ספציפי במוצרים האלה.
בלפטופים, אני מניח שההיצע גמיש למדי, למעשה יותר מאשר במשקפיים - למה? כי מדובר בלא מעט חברות ענק שמתבססות על טכנולוגיה דומה פחות או יותר, במקום שבו העלויות המשתנות (VC) זניחות, כך אני מניח. למעשה, אני לא בטוח שהעלויות של הלפטופ עבור חברות הענק האלה גדולות בהרבה מאשר חברות המשקפיים (גם אני מניח בשל היתרון לגודל). ההיצע גדול וגמיש, והביקוש גם הוא. בן אדם יכול להחליט להחליף לפטופ פעם בשנתיים או פעם בחמש שנים. בן אדם יכול לקנות מוצר תחליפי (נייח, טאבלט). וכך או כך, נוצרת קומודיזציה מסוימת (כלומר, הפיכה של המוצר ל "סחורה" חסרת בידול) בתחום הלפטופים. שזה בגדול רע ליצרנים וטוב ללקוחות. לכן, אגב חברה כמו אפל שיוצרת בידול אמיתי (או לפחות עד שסטיב ג'ובס מת) היתה יכולה למכור מחשב מקביל בפרמיום די רציני ביחס לחברות האחרות, חסרות הבידול. מכונות כביסה - קודם כל, ברור שזה גם "קומודיטי" (סחורה חסרת בידול), פרט אולי למותג פרימיום אחד או שניים (נניח MIELE כמקבילה לאפל). הביקוש כאן אמנם קשיח יותר (כי בדרך כלל מחליפים מכונה כשהיא מתקלקלת, ולא סתם כשיוצא דור חדש), אבל קיימים תחליפים לפחות בחלק מהמדינות (בארה"ב ובאירופה - מכבסות ציבוריות). כך או כך, הקומודיזציה, בדיוק כמו בשוק הלפטופים, הוא גורם מכריע למחירה הזול.
משקפיים, באופן קצת מפתיע, הם בדיוק ההיפך מקומודיטי. לא רק שיש הבדל בין חברה לחברה, אלא שבתוך כל החברות יש הבדל עצום בין משקף למשקף. ממילא ההשפעה של זה על הביקוש משתנה. מדובר אחרי הכל במוצר "מיוחד" מתאים ספציפית.
כך שאם ניקח את כל העובדות שלנו א. בראש ובראשונה, הקומודיזציה של שני המוצרים האחרים שהזכרת, לעומת הספסיפיקציה של המשקפיים שמייצרתת ובכן,פרימומיזציה. ב. העובדה שעבור חברות ענק כמו בוש (במכונות כביסה) ו HP (בלפטופים), מחיר חומר הגלם לא באמת שונה מאשר זה של סילוואט כשהיא מייצרת משקפיים. (כלומר, כן, יכול להיות שהמחיר הוא פי עשרה, אבל זה זניח למדי. 50 דולר במקום 5. דברים כאלה. לא זה ישנה למישהו ולא זה ישנה למישהו במחיר הכולל של המוצר). ג. קיומם של מוצרים או פתרונות תחלופיים (אציין שגם לגבי משקפיים הם קיימים, אבל שוב - נוצר כאן אפקט הפוך, בהרבה מקרים אנשים קונים משקפיים דווקא בגלל אפקט הפרימיום שלו, ובכך מעלים את המחיר, וגורמים לזה להיות עוד פחות קומודיטי). זה יכול להסביר את זה.
אגב, בהחלט יתכן (ואני לא יודע) שבעבר, נושא הפרימיום לא היה רלוונטי כל כך למשקפיים, שהיתה יותר קומודיטי מהיום (נו, לכולם כשהייתי קטן היו מסגרות ברזל מרובעות ומכוערות). מה שגם יכול להסביר היטב ובקלות את עליית המחירים המובהקת.
_________________ תודה לאלוהי הבירה
|