ונעבור ברפרוף על שתי דרמות כלכליות מסוימות בביצתנו: האחת של קבוצת דלק, השנייה של אל-על. יש לי פוזיציה מסוימת מול דלק, אבל נראה לי שהמצב מנותח די באובייקטיביות-מתבסס על מה שכתבתי בפורום של גלובס בתשובה לבחור ששקל להכנס להשקעה בדלק ושאל כמה שאלות בסיסיות: מהי הסיטואציה בחברה, מהי "הערת עסק חי" והאם עדיף להשקיע באג"ח של החברה ולא במניות.
הסיטואציה בכללה היא שהחברה בחרה להשקיע ברכישת נכסי נפט וגז בים הצפוני, ולצורך כך נטלה מימון במיליארדי שקלים. עוד במעמד העסקה היו שפקפקו במודל הכלכלי וציינו את הסיכון שבמימון בשיעור גבוה כלכך ובריבית לא זולה, ועל זה התווסף משבר הקורונה שהוריד משמעותית את הביקוש לאנרגיה בעולם ומלחמת מחירי הנפט בין סעודיה ורוסיה (כשגם ארה"ב שחקנית משמעותית) שריסקה את המחירים. מנגד, רוב תפוקת הנפט של החברה מגודרת במחיר מעולה של 64 דולר לחבית נפט מסוג ברנט (שנסחר בחוזי יוני במחיר של כ27 דולר נכון לעכשיו) ב2020 וכחצי מהתפוקה מגודרת ב2021. זאת בנוסף לפעילות הפקת הגז הטבעי ממאגר לוויתן שמגובה בחוזים חזקים מול חברת החשמל וכן ייצוא למצרים וירדן. יש כרגע לחצים הן מנאמני האג"ח (גופים ואנשים פרטיים שרכשו אגרות חוב של החברה והחברה חייבת להם כ6 מיליארד שקל) לקבל בטחונות, ומנגד ממוסדות פיננסיים שהחברה נטלה מהם הלוואות לחזק בטחונות. מצב פיננסי ומשפטי לא פשוט, שצריך לתמרן בצורה חכמה וזהירה. החברה שואפת להנזיל נכסים כדי לחזק בטחונות ולעמוד בהתחייבויות, אבל מנגד יש קולות אצל נאמני האג"ח שהדירקטוריון פעל בצורה לא אחראית ולא זהירה, אם לא בניגוד אינטרסים של ממש. השוט שיש לנאמני האג"ח ביד הוא לפנות לבית המשפט בבקשה לפירעון מיידי של החוב, מה שיכול להוביל לרכבת שדים שתביא לפירוק החברה ולירידת ערכה של המניה אפילו לאפס.
"הערת עסק חי" היא אינדיקציה של רואי החשבון המבקרים של החברה לכך שקיים סיכון שהחברה לא תעמוד בהתחייבויותיה השוטפות (לשנה הקרובה). הסיבה שהדו"חות לשנת 2019 מתעכבים כלכך היא שרוצים לראות אם מגיעים להסכמה עם נאמני האג"ח. במידה ויגיעו להסכמה, לא תהיה הערת עסק חי. במידה ולא יגיעו, כנראה תהיה.
החזקה באג"ח הופכת אותך לנושה של החברה, אתה קונה חוב שלה, זכאי לקבל ריבית בגינו ויש לך זכויות מסוימות מולה. מה שעושה נציגות האג"ח כרגע זה לנסות להבטיח למחזיקים שעבודים על נכסים של החברה, שיהוו בטחונות במקרה שהחברה לא תעמוד בהתחייבויותיה. ואז, במצב כזה של חברה שלא עומדת בהתחייבויות, ודאי שעדיף להיות בעל אג"ח שמקבל משהו מאשר בעל מניה שערכה התרסק.
לגבי אלעל, חברה בעייתית מאד עוד לפני משבר הקורונה, גם מבחינה פיננסית וגם מבחינת המבנה הארגוני הדפוק שלה-חברה שמנוהלת בפועל על ידי ועד עובדים שגם הוא מסוכסך בתוך עצמו (הטייסים שמוכנים למו"מ-וזה לא פלא כי שכרם הוא מהגבוהים בעולם אם לא הגבוה-מול עובדי התחזוקה המיליטנטים). שם יש פחות סערה תקשורתית כי אין אג"ח אצל הציבור, אבל העובדה שהמדינה עם מניית הזהב שלה בחברה לא מוכנה בינתיים אפילו לחתום על הערבות מול בנק דיסקונט להלוואה שאלעל מבקשת, אומרת דרשני. לא הייתי מתקרב להשקעה בחברה הדפוקה הזאת, ויש מצב לא רע שנראה שם הלאמה או פירוק.
_________________ "צריך לתמוך בחיזוק חמאס ובהעברת כסף לחמאס, זה חלק מהאסטרטגיה שלנו" (בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד, מארס 2019).
ואלה בין בכירי המשת"פים:
יונתן אוריך; טופז לוק; יעקב ברדוגו; גדי טאוב; שמעון ריקלין; ינון מגל; נתן אשל; קרולין גליק; 14.
|