sheky כתב:
כמה הערות שלי לדיון :
1) לכל דבר שהאדם יוצר אכן יש לו צורך פונקציונאלי, לכן אנחנו יוצרים אותם - בין אם זה לקשט את הנוף, להרגיע אותנו, להקל על חיינו או לפגוע באחרים. מה הנקודה? שבגלל שאלוהים יצר אותנו אנחנו גם פה לשרת פונקציה מסוימת? מדוע האל הכל יכול צריך אותנו בשביל פונקציה כזאת או אחרת? אם לאדם לצורך הענין לא היה את הצורך לשתות כנראה שהוא לא היה בורא כוס...
2) מה הכוונה לחשוב שאין תכלית לחיים אם כל פעולה שאנחנו עושים היא תכליתית? בסוף כל פעולה שאתה עושה היא כדי לגרום לך להרגיש יותר טוב (או לפחות לעשות דברים שאתה חושב שיגרמו לך). אם אתה טוען שהתכלית בחיים היא להיות כמה שיותר מאושרים אז אני איתך, אם הטענה היא שהתכלית היא למלא תוכנית של אל מסוים אז כבר פה אני לא רואה את הקשר הלוגי בין הדברים.
3) אני אולי טיפה גולש אבל אם כבר יש נושא שמתאים זה זה - איך עניין הבחירה החופשית מתכתבת עם האומניפוטנטיות של אלוקים? הרי אם הבחירה חופשית באמת ולא ברור במה נבחר אז אלוהים לא יודע הכל ( ואפשר פה להכנס לשיחה יותר עמוקה על האם ההחלטות שלנו הן אקראיות או דטרמניסטיות בהנתן התנאים בהם הן נלקחו) ואם הוא לא יודע הכל למה אתה בוטח בו לגבי העתיד שלך בצורה כל כך עיוורת? מהצד השני אם אלוהים יודע הכל אז אין פה שום בחירה וכל החלטה שהאדם לוקח נקבעה והוחלטה מראש על ידי אותו אל ולכן אין לאדם שום אחריות למעשיו (שזה די ההפך מתכלית, זה אומר שלכלום שאתה חושב שאתה עושה אין משמעות)
א. שאלה טובה, ומבחינת היהדות (לא מכיר דתות אחרות) אני לא חושב שלמישהו יש תשובה טובה אליה.
אבל צריך לזכור שהיא לא רלוונטית.
אנחנו צריכים לדעת מה הפעולות
שאנחנוצריכים לבצע בעולם הזה. מהצד שלנו. הצד של הבורא (מהבחינה הזו) הוא פחות רלוונטי.
ב. שאלת
מה הכוונה לחשוב שאין תכלית לחיים אם כל פעולה שאנחנו עושים היא תכליתית?הכוונה שלי היא שאין "תכלית על".
ז"א בין אם אני בוחר בחיים סטנדרטים של להקים משפחה, לעבוד 9 שעות כל יום, לקחת חופשות מידי פעם וכו',
ובין אם אני בחור להיות בטלן שרק עושה בטן-גב כל היום,
אז זה לא משנה בכלל - כי הרי אין תכלית על.
בכל מקרה, לגבי תכלית העל, התכלית היא "לדעת את ה' ולתקן עולם במלכותו" (לא נכנס למה זה אומר בדיוק), ואז מתוך זה ממילא מגיע האושר הכי גדול שיש.
ג. זו שאלה מורכבת. אני לא יודע מאיפה להתחיל, אבל ננסה :
א. למרות שהמדע היום (בעיקר מתחום מדעי המוח) דוגל בגישה דטרמיניסטת לגמרי (קרי אין לנו בכלל בחירה חופשית, על כל המשתמע מכך), אני כן חושב שיש לנו בחירה חופשית.
ב. מעבר לזה שלאדם יש בחירה חופשית (לפחות על פי תפיסתי, אשמח לשמוע מה תפיסתך),
לעיתים יש "רצון אלוקי" שמתערב במציאות, ומזיז דברים, במידת הצורך. ז"א, לאדם כנראה יש רדיוס/טווח בחירה מוגבל.
ג. שאלת הידיעה האלוקית לכאורה סותרת את הבחירה של האדם, ובאמונה היהדות (שזו האמונה היחידה שאני מכיר) אין תשובות מוחלטות בנושא, אבל כמו שכתבתי בסעיף למעלה, אחת השיטות היא שאולי
מדובר במשהו כמו "WAZE" (אנלוגי לאלוקים) שבסוף יודע שתגיע לאותה נקודה, רק שהאדם יבחר את המסלול.
זאת לא תשובה מושלמת, אבל היא עדיפה על כלום.