תומר כתב:
הטיעונים אינם לוגיים וגם הראיות שלו חלשות משהו אם לנקוט לשון עדינה.
לדעתי טיעון "מערכת מורכבת מעידה על מתכנן" הוא טיעון סבבה לגמרי.
תומר כתב:
הנסיון לגזור מנוסחת דרייק (הסיכוי לקיום חיים תבוניים בחלל) בסיס לוגי שיוכל להעריך את הסיכויים שיש אלוהים מעיד בעיקר על חוסר הבנה בניתוח נתונים.
אולי. לא אני ניסיתי לגזור דבר כזה.
תומר כתב:
אם אתה נדרש לכמה עשרות מדענים שחזרו בתשובה בגלל הפלאים שנחשפו אליהם בטבע, אתה צריך להיות מוכן להסביר את המאות והאלפים שלא חזרו בתשובה או לפחות להסביר איך אחוז הדתיים/חרדיים מקרב החוקרים במדעי הטבע, נמוך יותר מחלקם באוכלוסיה
אני אישית לא נדרש לזה.
פשוט נורטון ו ido טענו שדתיים אינם משתמשים בהיגיון שזה נוגע לאלוקים,
אז הצעתי להם לבדוק מול 20 פרופסורים שאומרים שעל ידי
ההיגיון והטבע הם דווקא כן הגיעו למסקנה שיש בורא לעולם.
לגבי זה שהחלק של דתיים לאומיים נמוך מבין המשכילים מחלקם באוכלוסייה - אני ממש לא בטוח בזה. אם יש לך נתונים כאלו, אתה מוזמן להציג (אגב, אני עדיין מחכה לזה שתציג לי שרוב ההיסטוריונים סוברים שיש עם "פלשתיני", כפי שטענת).
בכל מקרה גם אם בקרב דתיים לאומיים יהיו פחות משכילים, יש לזה סיבות יפות מאד - הם אנשים הרבה יותר שלמים בחייהם (ואני מצטער אם אני נשמע מתנשא). המדע לא לוקח אצל רובם חלק כ"כ גדול.
לגבי החרדים, זה די ברור מדוע זה כך - בניגוד לדתיים הלאומיים שכן יוצאים להשכלה, חרדים כמעט לא יוצאים להשכלה.
תומר כתב:
והטיעון על הישרדות העם היהודי בהשוואה לגרגשים הוא באמת טיעון גרוע כשם שהוא נפוץ. עוד לפני שאנחנו מערבים בעניין כל מיני עמים מאסיה ששימרו תרבות לא פחות טוב מהיהודים, הרי אף אחד לא טוען שמה שהשתמר זה מאגר הגנים של היהודים. הדעת נותנת שהכנענים השתמרו טוב לא פחות מאיתנו רק שעכשיו הם קרויים ערבים או טורקים או הוטנטוטים ולא כנענים. מה שהשתמר הוא הזיהוי הדתי וליתר דיוק - התרבות המונותאיסטית. היהדות היתה הדת המונותאיסטית הראשונה ולכן השתמרה ככזאת, הדתות המונותאיסטיות שבאו בעקבותיה עשו עבודה לא פחות טובה אם נדבר באנדרסטייטמנט.
שים לב שמה שכתוב בין השורות שלך - דת (שזה נגזרת של אמונה)
משמרת עמים
קיצר, באת לקלל ויצאת מברך. אכן יש נקודות חיוביות גם בדתות אחרות.
העניין לגבי הישרדות היהודים הוא הרבה יותר מורכב מאיך שהצגת אותו וגם לעומת דתות אחרות (וכל מיני עמים באסיה).
מדובר באלפי קהילות יהודי (אם לא יותר) ששרדו במשך מאות שנים באופן בלתי תלוי אחת בשנייה, במרבית חלקי כדור הארץ.
זה לא איזה עם סיני שישב במדינה משלו, או איזה שבט נידח אחד באסיה.
אמנם יש דוגמאות לעמים ותיקים אחרים - שומרונים וארמנים למשל, אבל הסיפור של היהודים הוא הרבה יותר מגניב.
כמה קהילות שומרוניות שרדו לעומת כמה קהילות יהודיות?
כמו כן, המצב של היהודים לאורך הגלות לא היה
טוב במיוחד כמעט בכל המקומות בהם הם שהו, מה שהופך את העניין ליותר מפליא.
ועוד לא דיברנו על החזרה שלהם לארץ ישראל (שהמצב הדמוגרפי בארץ אפשר את החזרה שלנו לפה, שגם זה סוג של פלא).
אחרי שנדון בזה אפשר לקנח בנבואות בתנ"ך שמזכירות את זה (שהיהודים ישארו בגלות, שיסבלו שם ושיחזרו לארץ אבותם).
תומר כתב:
לבסוף, אף אחד לא טען אף פעם שהמדע יודע להסביר הכל. למען האמת הדעה הרווחת היא שהמדע אף פעם גם לא יידע להסביר הכל. המתודה המדעית יודעת לטעון טענות עם קריטריונים מאוד ברורים וגם אם שבירה של פרדיגמות לא תמיד מתקבלת בקלות, הקהילה המדעית שמחה על הפרכתן וגם מתגמלת את מי שהפריך (ע"ע הפרס שקיבל שכטמן).
למען הסר ספק, אף אחד לא התיימר לקבוע באופן מדעי למה יש חומר. היחידים שניסו לטעון כך הם אנשי הדת. אני אישית חושב ששאלת התכלית היא לא כל כך מעניינת, לבטח לא ברמה שאפשר לגזור ממנה מסקנות מועילות ולבטח כל עוד אין דרך להוכיח או להפריך אותה.
אני לא מצפה מהמדע שיסביר לי "למה דברים קורים". "למה" במובן
התכליתי.
שכתבתי שהוא לא מסביר למה דברים קורים, התכוונתי להראות עד כמה המדע הוא חלקי, ועוסק ברובד מאד שטחי של המציאות, ושלדעתי קיימים רבדים נוספים.
זה כמו שאני לא מצפה מלברון ג'יימס לזכות במונדיאל (של הכדורגל), כי לברון הוא חלקי מאד. הוא מתעסק רק בכדורסל. אבל זה לא אומר שאני בא אליו בטענות על זה שהוא לא מגיע למונדיאל.