Shiver כתב:
אני אולי אומר פה דעה לא פופולרית, אבל בהקשר של המגיפה יש פה ציבור נוסף שלא מדברים עליו כל כך, וזה הציבור ה"מסורתי". כיפה סרוגה כלשהי או אפילו מבאי בית הכנסת בשבת. הציבור הזה הוא כנראה בגודל שלו באוכלוסייה גדול בהרבה ממה שמכונה "הציבור החרדי".
זה ציבור שהולך בקביעות לבתי הכנסת, תפילות, הרבה פעמים לא מוותר על חגים עם המשפחה וכו'.
כרגע החלוקה הגסה והקלה שעושה משרד הבריאות מתחילת המגיפה היא ל-3 אוכלוסיות בלבד -
הערבים והחרדים שקל לזהות אותם לפי ישובים ושכונות. וכל מה שנשאר נכנס לתוך הקטגוריה של "הציבור הכללי" (בטח איזה 60 ומשהו אחוז).
הטענה שלי היא שאם היו עושים הפרדה נוספת (איך לעשות זה כבר דיון אחר) בתוך הציבור הכללי בין ה"מסורתיים" ל"חילוניים", היינו מקבלים אחוזי הדבקה אסטרונומיים במסורתיים ונמוכים מאוד בחילוניים.
ודוגמה אישית זה השכן הדתי שלי, בן 60, שמתחילת המגיפה המשיך לפקוד את בית הכנסת ולא הקפיד על מסיכה אפילו באיזורים הציבוריים בבניין וזכה לא מעט להערות מצד השכנים. כמובן שהוא ומשפחתו נדבקו, והשבוע הוא נפטר. אבל הוא נספר כ"ציבור הכללי".
אני מציע לעשות הפרדה בין החרדלים לחילונים. אני מסתובב פה ביישוב של סמוטריצים למיניהם, 90% ומעלה עם מסכה על האף תמיד, אין (למעט פעם בהמון זמן) מישהו ללא מסכה.. הקפדה על ריחוק חברתי בתפילות שמתקיימות בכפור בחוץ מעל חודש. היו פה מעט חולים לאורך התקופה (ישוב של 7 אלף איש משפחות מרובות ילדים)
נו ו? אין קשר לשומרי מסורת.
יש שני פרמטרים לענ"ד. מעמד סוציו אקונומי וצפיפות. מי שבמעמד גבוה, יותר לצרוך מידע, להבין את משמעותו, לבדוק אמינות. סביר שמחובר יותר למה שקורה ולא חושב שמדובר באיזו מזימה עולמית להפסיק ילודה בחיסונים או משהו הזוי אחר. ערבים וחרדים מנותקים בצורה מוחלטת+מעמד נמוך+צפופים. גם הציבור המסורתי ברובו הם אנשים לא במעמד גבוה, ולכן לא כזה מחוברים. אם מודיעין עלית חיסנו מעל 97% מגיל 60, אני די בטוח שאין שם חסידים/אנשים מהפלג כמעט וגם שהם יחסית לחרדים במעמד גבוה.
לך לגבעת שמואל, לשוהם, למודיעין, תפגוש ציבור מסורתי ודתי עם הקפדה גבוהה מאוד, אין שמץ של ספק. לך לבית שמש, בשכונות החרדיות האמריקאיות יקפידו באדיקות (=מחוברים, מעמד גבוה) בשכונות החרדיות חסידיות יקפידו לתקוף שוטרים. זה הכל.
כנל אצל החילונים, אגב. מעמד וצפיפות