זה כן אני כתב:
אגב, צריך לציין שגם סעיף חוק ששינויו מחייב רוב מסוים של חברי כנסת הוא סעיף משוריין, גם אם מדובר רק ב-61 ח"כים, אז זה לא בדיוק שקר.
ושוב אני עדיין לא מבין מה אמור להשתנות לאחר העברת הרפורמה. הרי בפועל יש את הכלי הזה גם היום, פלוס ממשלת ימין מובהקת שלטענת מתנגדיה מעוניינת לפרק את הדמוקרטיה.
תגיד לי שהיום בג"ץ היה מבטל את שינוי החוק, בעוד שלאחר העברת הרפורמה ניתן היה לעקוף את ביהמ"ש? התשובה לכך תהיה שהמתווים של הרפורמה שנידונים כיום, מעניקים לביהמ"ש אפשרות לפסול חוק ברוב מיוחס גם אם החוק עבר בפסקת התגברות, והם אמורים לתת מענה בדיוק למקרי קיצון כאלה. אני לא רואה מצב שבו לא כל השופטים (אפילו לא אמרתי לפחות 12 מתוכם) פוסלים חוק כזה.
אני לא אוהב את תרחישי אחרית הימים הללו, כי הם דומים לכך שאגיד שבית המשפט ביום מן הימים יבטל את הזהות היהודית של המדינה.
רוב של 61 זה רוב שיש לכל ממשלה באשר היא, זה נובע מהשיטה הפרלמנטרית בישראל. בחוק כזה כולם יתייצבו כמו גדולים. זה לא באמת שיריון. זה שקר לגמרי.
ומה אמור להשתנות אחרי הרפורמה? וואלה אני לא יודע להסביר את זה יותר טוב ממה שהסברתי. אף פעם לא נעים להפסיד את הכוח ליריביך; אבל כשיש לך כוח מוחלט זה כבר מעבר ל"לא נעים", זה משהו שאתה לא יכול להרשות לעצמך. שליטים לא לוקחים לעצמם כוח מוחלט כדי שתהייה אפשרות שיום אחד יריביהם יהנו ממנו. שוב, מקרים בארצות אחרות מראות את זה.
בית המשפט לא יוכל לפסול חוק כזה כי הוא תיקון לחוק יסוד, ובהגדרה אחרי הרפורמה בית המשפט לא יוכל לגעת בו; מעבר לזה, עד כמה שאני מבין גם בחוק רגיל המילה האחרונה תהייה של פסקת ההתגברות, גם אחרי פסילה של בג"ץ. למעשה אפשר להכניס בחוק רגיל פסקת התגברות מראש. אבל זה אקדמי, כי כאמור מדובר על תיקון לחוק יסוד שלא יהיה נתון לביקורת שיפוטית.
שוב אני חוזר, לא אומר שבהכרח זה מה שיקרה. תלוי כמה השלטון ירגיש בטוח בנצחונו בלי זה.
ואתה אומר שהכלי הזה כבר קיים ממילא? כן, אתה צודק. כמו לא מעט דברים שקיימים (או לא קיימים כשאמורים להתקיים) בחוק שלנו, למשל זכויות יסוד שלא מוגנות בשום חוק היום כולל לא בחוק כבוד האדם וחירותו, אלא מוגנות דווקא בפסיקות של בית המשפט, הרשע הזה. הטיעון שלי הוא שאחרי הרפורמה, כששלטון עם כוח מוחלט מונח על כף המאזניים, האפשרות לשימוש בכלים כאלה עולה בצורה דרמטית.
אותו דבר זכויות היסוד. באיזה חוק מוגן בישראל חופש הביטוי למשל? או חופש הדת? הן מוגנות בפסיקות של בית המשפט, לא בשום חוק (למיטב ידיעתי) ובטח לא בחוק יסוד. אחרי הרפורמה אם כך ניתן יהיה לפגוע בהן בלי שבית המשפט יוכל להתערב, כי הפגיעה בהן לא סותרת בבירור חוק יסוד (שים לב שהמילה "בבירור" מתווספת פה, זה מאד חשוב; גם היועץ המשפטי של וועדת חוקה חוק ומשפט עמד על התוספת הזו ומשמעותה).